کیف پول

کیف پول HD چیست؟ (بررسی مزایا و معایب)

قبل از پرداختن به اینکه کیف پول HD چیست کمی درباره چیستی کیف پول‌های دیجیتال شرح می‌دهیم. در واقع اصطلاح کیف پول کمی گمراه‌کننده است زیرا کیف پول کریپتو اساس هیچ توکنی را ذخیره نمی‌کند و ارز دیجیتال هرگز از بلاک‌چین خارج نمی‌شود. آنچه کیف‌پول‌ کریپتو ذخیره می‌کند یک جفت کلید است، یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی که از رمزنگاری برای امکان مدیریت ایمن دارایی‌های دیجیتال و تراکنش‌های کاربران در بلاک‌چین استفاده می‌کنند.

کلید عمومی در قالب یک آدرس عمومی (نسخه هک شده کلید عمومی) قابل اشتراک‌گذاری با دیگران است و کاربران با کلید عمومی می‌توانند دارایی دیجیتال خود را برای یکدیگر ارسال کنند اما نمی‌توانند به توکن‌ها در آن دسترسی داشته باشد. دستر‌سی به توکن‌ها با فقط با کلید خصوصی امکان‌پذیر است و در بلاک‌چین فرض بر این است که صاحب کلید خصوصی مالک دارایی‌ها است.

کیف پول اچ دی (HD) چیست؟

کیف پول سلسله مراتبی قطعی (Hierarchical Deterministic) یا کیف پول HD، نوعی کیف پول با تمرکز بر حریم خصوصی در تولید آدرس، مدیریت کلید و بازیابی است. ویژگی که کیف پول اچ دی را از سایر کیف پول‌ها متمایز می‌کند، نوع مدیریت جفت کلید است.

این نوع ولت اجازه تولید چندین آدرس جدید از ریشه را می‌دهد و اساساً یک رشته طولانی از داده‌هاست. این داده‌ها در 12-24 کلمه (عبارت اولیه یا عبارت بازیابی) قالب‌بندی شده تا کاربر پسندتر باشند و استفاده از آن برای کاربر آسان‌تر باشد.

این عبارت به طور اتومات یک ساختار درخت مانند از کلیدهای خصوصی و عمومی ایجاد می‌کند که از یک جفت کلید اصلی منشا گرفته‌اند و در غیر این صورت به عنوان کلید خصوصی توسعه یافته (xPriv) و کلید عمومی توسعه یافته (xPub) معرفی می‌شوند.

کیف پول HD کیف پول غیر HD
منشا کلید از یک عبارت به صورت تصادفی
نیاز به پشتیبان‌گیری تنها عبارت یا کلید اصلی هر کلید جدیدی که تولید می‌شود

مقایسه کیف پول سلسله مراتبی قطعی و غیر سلسله مراتبی

جنبه سلسله مراتبی کیف پول HD از این واقعیت ناشی می‌شود که هر کلید می‌تواند کلیدهای فرزند خود را تولید کرده و آن‌ها نیز کلیدهای خود را تولید ‌کنند و این روند ادامه دارد، بنابراین یک سیستم سلسله مراتبی ایجاد می‌شود. بخش قطعی آن نیز به این معنی است که یک کلید اصلی وجود دارد و همیشه دقیقاً همان سلسله مراتب را با همان کلیدها و دقیقاً به همان روش تولید می‌کند.

این دو ویژگی اصلی کیف پول اچ دی به کاربران اجازه می‌دهد تا زمانی که عبارت واحد و اصلی را دارند، از میلیاردها کلید پشتیبان بگیرند.

معایب کیف پول اچ دی

کیف پول HD چگونه کار می‌کند؟

کیف پول HD برای افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران، یک جفت کلید تازه از یک جفت کلید اصلی (شامل یک کلید خصوصی توسعه یافته و یک کلید عمومی توسعه یافته) برای هر تراکنش ارز دیجیتال تولید می‌کند. با BIP-32، کیف پول‌ اچ دی تبدیل به استاندارد واقعی بیت کوین می‌شوند. BIP-32 در واقع پیشنهاد بهبود ارز دیجیتال بیت کوین (BIP) است که توسعه ساختار کیف پولی شبیه یک درخت سلسله مراتبی را ارائه کرده است.

در یک کیف پول HD مانند کیف پول متامسک، کلید اصلی از عبارت کیف پول گرفته شده، سپس برای تولید کلیدهای فرزند استفاده می‌شود و هر کدام قادر به تولید فرزندان خود هستند. این عبارت بخشی از اطلاعات است که برای تولید کلیدهای عمومی و خصوصی اچ دی ولت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک جفت کلید اصلی که دارای یک کلید عمومی توسعه یافته (XPUB) و یک کلید خصوصی توسعه یافته (XPRIV) است در کیف پول HD برای بیت کوین قرار دارد. یک کلید خصوصی فرزند به صورت تصادفی نیز از یک کلید خصوصی اصلی ایجاد شده و کلیدهای عمومی فرزند را هر کسی که کلید عمومی اصلی را می‌داند می‌تواند ایجاد کند.

XPRIV همه کلیدهای خصوصی فرزند را تولید می‌کند و XPUB اصولا موجودی همه کلیدهای عمومی فرزند را در ولت نمایش می‌دهد. با کیف پول HD، نیاز به ذخیره‌سازی چندین جفت کلید نیست، زیرا آدرس‌ این کیف پول را می‌توان از کلید اصلی یا عبارت بازیابی تولید کرد.

درخت کلیدها توسط کلید اصلی تولید شده و به کاربران اجازه می‌دهد از یک عبارت به جای صدها کلید، پشتیبان تهیه کنند. کلیدهای XPUB نیز به کاربران این امکان را می‌دهند تا بیت‌کوین را مستقیماً در یک کیف پول ذخیره‌سازی سرد دریافت کنند و کلیدهای خصوصی خود را آفلاین نگه دارند.

کیف پول اچ دی چگونه کار میکند

مزایا و معایب استفاده از کیف پول HD

در کیف پول‌ اچ دی، حریم خصوصی کاربران بهبود می‌یابد زیرا آن‌ها می‌توانند کلید عمومی اصلی خود را بدون به خطر انداختن دارایی‌شان با دیگران به اشتراک بگذارند. دیگر دلیل امنیت کیف پول‌HD این است که وجوه در آدرس‌های متعدد پخش هستند. با این همه چنانچه کلید اصلی یا کلیدهای خصوصی فاش شوند، احتمال از دست رفتن دارایی بسیار زیاد است.

با توجه به ساختار سلسله مراتبی کیف پول HD، هر کلید خصوصی تولید شده توسط عبارت این پتانسیل را دارد که به عنوان یک کلید خصوصی اصلی مورد استفاده قرار گیرد و سپس به عنوان یک کیف پول قطعی برای تولید کلیدهای بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

مزیت دیگر کیف پول HD این است که آدرس‌های در حال تغییر، حریم خصوصی را افزایش می‌دهند، زیرا نمی‌توان موجودی کیف پول را در دفتر کل جستجو کرد. اما اگر کسی به کلیدهای خصوصی توسعه‌یافته دسترسی داشته باشد قادر به سرقت دارایی کاربر است، به همین نباید کلید خصوصی را با اشخاص غیر قابل اعتماد به اشتراک گذاشت.

علاوه بر بهبود حریم خصوصی، کیف پول‌ اچ دی امنیت بالایی ارائه می‌کند، زیرا دسترسی برای دسترسی به تمام دارایی‌های دیجیتال کاربران به تعدادی کلید خصوصی مختلف نیاز است، زیرا کاربران دارایی خود را در چندین آدرس پخش می‌کنند. علاوه بر این، رمز ارزهایی که توسط کلیدهای خصوصی دیگر کنترل می‌شوند، در صورت به خطر افتادن یک کلید خصوصی محفوظ باقی می‌مانند. با این همه اگر عبارت بازیابی به خطر بیفتد، ممکن است همه دارایی به سرقت هکرها برود.

آیا کیف پول HD ایمن است؟

ایمنی کیف پول اچ دی بستگی به اساس ذخیره آن دارد (فیزیکی یا دیجیتالی). BIP-32 کیف پول HD را قادر می‌سازد تا کلیدهای خصوصی دارای ساختار سلسله مراتبی را از عبارت بازیابی تولید کند. در نتیجه، اگر دستگاهی گم شده یا از بین برود، می‌توان با بازیابی عبارت مجدد کیف پول را همراه با تمام کلیدهای خصوصی استفاده کرد.

کیف پول اچ دی قطعی امنیت و حریم خصوصی بالایی را نسبت به کیف پول غیر قطعی برای کاربران ارائه می‌کند. امنیت این نوع کیف پول به این دلیل است که برای هر تراکنش جدید یک آدرس جدید صادر می‌کند بنابراین، هک کردن آن‌ها فرایندی چالش برانگیز و پیچیده خواهد بود. همچنین تعداد نامحدودی از آدرس‌های عمومی را به منظور جمع‌آوری پرداخت‌ها می‌توان در کیف پول HD ایجاد کرد و باعث ناشناس ماندن مالی کاربران شد.

با این همه چنانچه کلیدهای خصوصی یا اصلی در محل امنی ذخیره نشده باشند ممکن است منابع مالی کاربر را در معرض عوامل خطرناک قرار دهند. بنابراین، بهتر است عبارات اولیه انتخاب شده در کیف پول‌ HD با نام کاربر یا سایر جزئیات شخصی او ارتباطی نداشته باشد تا از گزند مهاجمان در امان باشد.

آیا کیف پول اچ دی امن است؟

جمع بندی و سوالات متداول

اصولا کیف پولHD یک جفت کلید جدید از یک جفت کلید اصلی برای هر تراکنش ارز دیجیتال تولید می‌کند تا حریم خصوصی و امنیت دارایی کاربر را افزایش دهد. ساختار سلسله مراتبی کیف پول اچ دی شبیه یک درخت است، با یک کلید اصلی که جفت‌های کلیدی را در سلسله مراتب تعیین می‌کند. کیف پول HD از پشتیبانی چند ارزی برخوردار است و با عبارت بازیابی قابل بازیابی است. امروزه اکثریت قریب به اتفاق کیف پول‌ها از نوع سلسله مراتبی قطعی هستند مانند کیف پول متامسک، کیف پول تراست ولت، اتمیک ولت و… .

کیف پول اچ دی چیست؟

کیف پول HD نوعی کیف پول با تمرکز بر حریم خصوصی در تولید آدرس، مدیریت کلید و بازیابی است و ویژگی بارز آن نحوه مدیریت جفت کلید است.

آیا کیف پول HD امنیت دارد؟

کیف پول HD امنیت بالایی را ارائه می‌دهد زیرا هر تراکنش دریافتی در یک آدرس متفاوت است و برای دسترسی به دارایی‌های کیف پول به چندین کلید خصوصی نیاز است. بنابراین تا زمانی که XPRIV خود را با کسی به اشتراک نگذاشته‌اید، دارایی شما ایمن است.

 

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا