آموزش

اسپوفینگ ارز دیجیتال چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

اسپوفینگ یا سفارش‌ های جعلی روشی است که منابع و منافع مالی سرمایه‌گذاران را به خطر می‌اندازد. این درحالی است که سرمایه‌گذاران تنها به کسب درآمد بیش‌تر اهمیت نمی‌دهد، بلکه امنیت و محافظت از منابع مالی یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌هاست. برای پیشگیری از به خطر افتادن سرمایه، لازم است که بیش‌تر درباره spoofing، نحوه انجام و چگونگی محافظت از خود در برابر آن بدانید.

در این مقاله از صرافکس می‌خوانیم:

  • spoofing چیست؟
  • اسپوفینگ ارز دیجیتال چگونه عمل می‌کند؟
  • چگونه با حملات Spoofing مقابله کنیم؟
  • و…

اسپوفینگ چیست؟

اسپوفینگ (Spoofing) اصطلاحی گسترده برای نوعی رفتار است که در آن یک مجرم سایبری به عنوان یک هویت یا دستگاه قابل‌اعتماد ظاهر می‌شود تا شما را وادار به انجام کاری به ضرر خود و به نفع هکر کند. به عبارت دیگر، هرزمان که یک کلاهبردار آنلاین هویت خود را در قالب هویت دیگری پنهان کند، به آن Spoofing گفته می‌شود.

Spoofing ممکن است برای ایمیل، تماس تلفنی، وب‌سایت‌ها به‌کاررود یا می‌تواند تکنیکی‌تر باشد. همانند آن‌که کامپیوتر یک آی‌پی آدرس را جعل کند.

Spoofing می‌تواند برای کسب اطلاعات شخصی هدف، گسترش بدافزار از طریق لینک‌ها یا پیوست‌های آلوده، دورزدن کنترل‌های دسترسی شبکه یا توزیع محدود ترافیک برای انجام یک حمله انکار سرویس مورد استفاده قرار گیرد.

حملات موفقیت‌آمیز به سازمان‌ها می‌تواند منجر به آلوده شدن سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری شود. نقض‌ داده‌ها یا از دست دادن درآمد، همه می‌تواند بر شهرت عمومی سازمان تأثیر بگذارد. همچنین اسپوفینگ‌هایی که منجر به تغییر مسیر ترافیک اینترنت می‌شود، می‌تواند شبکه‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد یا مشتریان را به سایت‌های مخربی هدایت کند که هدفشان سرقت اطلاعات یا توزیع بدافزار است.

اسپوفینگ Spoofing چیست؟

اسپوفینگ در بازارهای مالی

spoofing یک استراتژی غیرقانونی در مبادلات سهام و ارز دیجیتال است. زمانی که شما رمزارزی را خرید و فروش می‌کنید، این مبادله برخی از نشانه‌های تجارت ارزهای رسمی مانند یورو، دلار آمریکا و ین ژاپن را دارد. در این بین یک معامله‌گر ناشناس، تحت عنوان اسپوفی (Spoofy)، می‌تواند مبادلات ارز دیجیتال را دستکاری کند.

مطالب مرتبط: حمله خسوف Eclipse Attack و انواع خطرات آن برای بلاک چین

اسپوفینگ ارز دیجیتال چگونه عمل می‌کند؟

Spoofing را می‌توان در شماری از روش‌های ارتباطی و سطوح مختلفی از دانش فنی به‌کارگرفت. همچنین از Spoofing برای حملات فیشینگ، یعنی کلاهبرداری برای کسب اطلاعات حساس از افراد یا سازمان‌ها، استفاده می‌کنند.

در بازار ارز دیجیتال، Spoofing نوعی از دستکاری در بازار ارز دیجیتال است. در این عمل، سرمایه‌گذار یک یا چند سفارش قابل‌مشاهده را تدارک می‌بیند، درحالی‌که قصد پیگیری آن‌ها را ندارد. زمانی که سفارش جعلی سرمایه‌گذار هنوز فعال است یا بلافاصله پس از لغو آن، سفارش دومی در طرف مقابل شکل می‌گیرد.

به عنوان مثال سرمایه‌گذاری را درنظر بگیرید که یک سفارش خرید بزرگ را تنها با هدف لغو آن ارسال می‌کند و در مرحله بعد سفارش فروش را روی پلتفرم قرار می‌دهد. سفارش خرید قیمت ارز دیجیتال را افزایش می‌دهد. پس از لغو آن و قراردادن سفارش فروش، سرمایه‌گذار از افزایش قیمت خرید ارز دیجیتال بهره‌ می‌‌برد. سفارش‌ های جعلی به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا معامله فروش را با قیمتی بالاتر از زمانی انجام دهد که سفارش‌ های جعلی شکل‌ نگرفته بود.

چگونه از سرمایه خود در برابر حملات اسپوفینگ محافظت کنیم؟

دستکاری قیمت به طور مصنوعی سرمایه‌گذاران تازه‌کار و ناآگاه را برای ورود به معاملات جذب می‌کند. بنابراین برای محافظت در برابر این حملات بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • احتیاط رویکرد اصلی بسیاری از سرمایه‎‌گذاران است. بهتر است مراقب فرصت‌هایی باشید که بیش از حد خوب به‌نظر می‌رسند؛ اما نمی‌توانند درست باشند.
  • از صرافی‌هایی که در آن معامله می‌کنید مطمئن شوید. احتمال کلاهبرداری از هرنوع را، از Spoofing گرفته تا تجارت شستشو (wash trading)، مدنظر قرار داده و از معامله در چنین صرافی‌هایی اجتناب کنید. در عین حال صرافی‌های زیادی هستند که سیستم‌های امنیتی و نظارتی خود را تقویت می‌کنند تا در برابر این نوع از کلاهبرداری از مشتریان محافظت کنند.
  • از پلتفرم‌های تثبیت شده‌ای استفاده کنید که کارشناسان معتبر رمزارز توصیه می‌کنند. همانند: بایننس (Binance) و کوکوین (Kucoin).

بهتر است بدانید که حتی هوشیارترین سرمایه‌گذاران هنوز می‌توانند در معرض دستکاری قیمت‌ها در بازار ارز دیجیتال باشند و این فضا همچنان فضایی بسیار سوداگرانه است.

مقابله و محافظت در برابر حملات اسپوفینگ

جمع‌ بندی

در این مقاله از صرافکس آموختیم:

  • Spoofing ارز دیجیتال دستکاری در مبادلات رمزارز برای به دست آوردن سود بیش‌تر است.
  • در این کار، معامله‌گر سفارش‌ های جعلی ثبت می‌کند تا قیمت را در بازار بالا برده و معامله فروش را با قیمتی بالاتر به‌انجام برساند.
  • برای محافظت از سرمایه خود دربرابر آن از پلتفرم‌های معتبر استفاده و از پیش‌نهادهای بیش از حد خوب اجتناب کنید.
  • و …

در پایان اگر قصد دارید در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به صرافی آنلاین صرافکس مراجعه و از خدمات و امکانات آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

آیا شما می‌توانید اسپوفینگ ارز دیجیتال انجام دهید؟

بله، اما بسیاری از اسپوفینگ‌ها در بازارهای کوچک‌تر مؤثرتر هستند. به هرصورت انجام این کار ساده نیست؛ چراکه اکثر معاملات با الگوریتم‌هایی انجام می‌شود که بسیار سریع‌تر از یک انسان معمولی کار می‌کنند.

آیا اسپوفینگ در ارز دیجیتال مجاز است؟

این امر بستگی به محل زندگی شما دارد. برخی قوانین محلی صرافی یا معامله‌گر ممکن است کاملا متفاوت باشد. در آمریکا، سفارش های جعلی غیرقانونی است و دستکاری در بازار ارز، پیگرد قانونی دارد. در انگلستان نیز این عمل جریمه در پی دارد. در ایران، هنوز قوانین مشخصی برای این حوزه وضع نشده است.

چند نمونه از حملات Spoofing چیست و متداول‌ترین آن کدام است؟

spoofing انواع گوناگونی دارد. مانند: ایمیل اسپوفینگ، IP spoofing،DNS Spoofing ، GPS Spoofing، وبسایت اسپوفینگ، تماس‌های جعلی. IP Spoofingرایج‌ترین نوع اسپوفینگ است.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا