آموزش

آموزش و تحلیل صرافی رادیوم (Raydium) از صفر تا ۱۰۰

صرافی رادیوم (Raydium) در صنعت ارز دیجیتال یک صرافی‌های غیرمتمرکز یا  DEX است که در واقع بازارهایی همتا به همتا هستند و معامله‌گران رمزارزها می‌توانند در این محیط بدون مرز با یکدیگر معامله کنند. این صرافی‌ها تراکنش‌های مالی را که توسط بانک‌ها، واسطه‌ها یا شخص ثالثی انجام نمی‌شود، تقویت می‌کنند.

یک تفاوت ‌بارز بین صرافی‌های متمرکز و DEX این است که صرافی‌های متمرکز به کاربران امکان مبادله بین ارزهای دیجیتال و پول فیات را می‌دهند، در حالیکه DEX‌ها فقط تبادل بین دو ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند. در ادامه این مقاله از صرافکس با صرافی دکس رادیوم بیشتر آشنا خواهیم شد پس با ما همراه باشید.

صرافی رادیوم چیست؟

ریدیوم اولین بازارساز غیرمتمرکز خودکار (AMM) است که بر روی بلاک‌چین سولانا برای صرافی غیرمتمرکز سرم (Serum) این بلاک‌چین ساخته شده است. این پلتفرم به کاربران امکان مبادله و ارائه نقدینگی و بدنبال آن کسب پاداش به صورت ارز دیجیتال می‌دهد. این پروتکل برای سیستم سوآپ خود و همچنین برای نقدینگی بیشتر از Serum استفاده می‌کند. صرافی ریدیوم که بر روی بلاک چین سولانا ساخته شده است به کاربران این امکان را می‌دهد تا معاملات را با سرعت بالا و هزینه‌های شبکه نزدیک به صفر انجام دهند.

توکن ابزار بومی صرافی رادیوم، RAY نام دارد و در 21 فوریه 2021 راه اندازی شد. گردش کلی توکن RAY حدود 555 میلیون برآورد می‌شود و توسعه‌دهندگان پروژه 20٪ از آن را به خود اختصاص داده‌اند و آن‌ها نمی‌توانند توکن‌های اختصاص داده شده خود را بفروشند، زیرا برای سه سال قفل خواهند شد. توکن RAY مزایای مختلفی از جمله سهم در درآمد پروتکل و دسترسی به سکوی پرتاب بومی پلتفرم AcceleRaytor را به هولدرهای خود ارائه می‌دهد و در آینده به عنوان توکن حاکمیتی به دارندگان خود حقوق حاکمیتی خواهد داد.

قیمت سولانا

صرافی رادیوم چیست؟

تاریخچه و بنیانگذاران صرافی رادیوم

توسعه صرافی رادیوم در تابستان 2020 آغاز شد و توسط فردی با نام مستعار AlphaRay و تیم وی راه‌اندازی شد. این امر همزمان با آغاز به کار سیستم دیفای بود و آلفا ری، به عنوان یک معامله‌گر ماهر از هزینه‌های بالای گس شبکه اتریوم ناراضی بود. او به دنبال ارائه راه حلی برای رفع این مشکل بود پس در تماسی با تیم صرافی FTX، در مورد اهداف خود با آنها گفتگو کرد. تیم FTX به آلفا ری دو پروژه که روی آن بسیار کار کرده بودند را معرفی کرد که شامل بلاک‌چین سولانا و پروتکل Serum بودند.

آلفا ری با کمک سایر اعضای تیم، پتانسیل موارد فوق را بررسی کردند و در ادامه اقدام به ساخت صرافی رادیوم کردند که در فوریه 2021 معرفی شد. تیم پشتیبان ریدیوم با بیش از دو دهه تجربه در بازارسازی، آربیتراژ و تجارت با فرکانس بالا در بازار کریپتو و سنتی سابقه درخشانی در این زمینه دارد. آلفا ری مسئول استراتژی کلی رادیوم، سابقه زیادی در تجارت الگوریتمی کالا دارد، اما در سال 2017 به بازارسازی ارزهای دیجیتال و تامین نقدینگی روی آورد.

دیگر اعضای قابل توجه تیم عبارتند از گاما ری و ایکس ری. گاما ری مدیر بازاریابی و ارتباطات و مسئول توسعه محصول و استراتژی است. ایکس ری نیز رئیس فناوری و رهبر تیم توسعه و همچنین معمار زیرساخت‌ها و سیستم‌های رادیوم است.

ویژگی‌های صرافی رادیوم

صرافی رادیوم دارای چهار ویژگی مهم است که آن‌ها را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این موارد عبارتند از:

ترید کردن

تجربه خرید و فروش در صرافی ریدیوم شبیه به DEX در اتریوم است اما دو تفاوت کلیدی دارد: نقدینگی بی‌نظیر و امکان ثبت سفارش‌های محدود در توکن‌های برتر. این دو ویژگی به دلیل ادغام رادیوم با Serum DEX امکان پذیر شده است. رادیوم به کاربران این امکان را نیز می‌دهد که بتوانند دو تجربه تجاری متفاوت را در این پلتفرم انتخاب کنند که شامل دستور سفارش محدود و سواپ از طریق استخرهای نقدینگی است.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید اتریوم در صرافکس

فارمینگ

کاربران با ارائه نقدینگی به استخرهای نقدینگی در  صرافی ریدیوم، پاداش‌هایی به شکل توکن‌ RAY دریافت می‌کنند. ارائه دهندگان نقدینگی در رادیوم با قرار دادن توکن‌های LP خود در مزارع سهمی از کل هزینه تراکنش‌های انجام شده در این پلتفرم را به دست می‌آورند. در حدود 88 درصد از کارمزدهای جمع آوری شده دوباره به استخر نقدینگی منتقل شده و به عنوان پاداش تأمین‌کنندگان نقدینگی منظور می‌شوند. 12٪ باقیمانده به صورت توکن‌های RAY برای پاداش استخر استیکینگ در نظر گرفته می‌شوند.

استیک کردن

رادیوم به دارندگان توکن RAY این امکان را می‌دهد تا با قرار دادن توکن خود روی پلتفرم و کسب سود، توکن‌های RAY بیشتر بدست آورند. در حال حاضر، استخر سهام RAY نرخ بهره 10.29٪ را به ازای توکن‌های RAY استیک شده ارائه می‌دهد.

لانچ پد

AcceleRaytor سکوی پرتاب بومی صرافی رادیوم است و به پروژه‌ها کمک می‌کند تا سرمایه خود را افزایش داده و نقدینگی اولیه را به صورت غیرمتمرکز مدیریت کنند. تیم این صرافی پروژه‌ها را سرپرستی و بررسی می‌کند تا قبل از فهرست کردن توکن‌ در لانچ ‌پد، مشخص شود که این توکن‌ها برای آینده پلتفرم مناسب هستند.

مطالب مرتبط: همه چیز درباره صرافی کوکوین

مزایا و معایب صرافی رادیوم

مزایای این صرافی به شرح زیر است:

  • تراکنش‌های سریع و کارمزد پایین: این موارد از مزایای مهم این پلتفرم است زیرا رادیوم با بلاک‌چین سولانا که از ارزان‌ترین و سریع‌ترین‌ها در صنعت کریپتوست، ترکیب شده است.
  • مقیاس پذیری: با توجه به اینکه ریدیوم در بلاک چین سولانا راه اندازی شده است، از مقیاس پذیری این شبکه نیز سود می‌برد. توسعه‌دهندگان پروژه‌های خود را از طریق این پلتفرم راه اندازی کرده و با پروتکل‌های سولانا و سرم ادغام می‌شوند.
  • پلتفرم کاربری آسان: این صرافی یک رابط تجاری جامع به کاربران ارائه می‌دهد و آن‌ها می‌توانند نمودارهای معاملاتی را در آن مشاهده کرده، سفارشات خود را تنظیم کنند و دسترسی کامل و راحت به وجوه خود داشته باشند.

معایب این صرافی شامل موارد زیر است:

  • ادغام تنها با یک صرافی غیرمتمرکز: جالب اینکه یکی از مزایای قابل توجه صرافی ریدیوم یک نقص مهم آن به شمار می‌آید. رابط رادیوم با سرم دکس یکپارچه شده است و در نتیجه نمی‌تواند با سایر صرافی‌های غیرمتمرکز در تعامل باشد. پس چنانچه صرافی دکس دیگری نرخ پایین‌تری نسبت به Serum DEX ارائه دهد، به ضرر رادیوم خواهد بود. 
  • ناشناس بودن: از دیگر معایب رادیوم این است که تیم پشتیبان آن کاملا شناخته شده نیست. آنها از نام‌های مستعار استفاده می‌کنند و از زمان آغاز به کارشان هیچ ممیزی مهمی را انجام نداده‌اند. البته ممکن است جای نگرانی نباشد زیرا خالق بیت کوین نیز همین شرایط را دارد!

مزایا و معایب صرافی رادیوم

کارمزدها در صرافی رادیوم

صرافی رادیوم برای انجام سوآپ در استخرهای نقدینگی خود، 0.25% کارمزد برای سفارش‌ دهنده و گیرنده دریافت می‌کند که این مقدار به شکل زیر تقسیم و توزیع می شود:

  • کارمزد شبکه: به صورت توکن SOL پرداخت می‌شود و معمولا بین 0.0001 تا 0.001 SOL است.
  • کارمزد سواپ: 0.25٪ کارمزد برای هر معامله در استخرهای صرافی رادیوم دریافت می‌شود. 0.22٪ از آن به استخر نقدینگی برمی‌گردد و به عنوان پاداش ارائه‌دهندگان نقدینگی منظور می‌شوند و 0.03٪ به سهام RAY اختصاص می‌گیرد.
  • کارمزد ثبت سفارش: تراکنش‌هایی که در دفتر سفارش رادیوم ثبت می‌شوند برای شروع  0.22٪ کارمزد پرداخت می‌کنند که مقدار آن با توجه به مقدار توکن‌های سرم موجود در کیف پول کاربر کاهش می‌یابد.

 احراز هویت در صرافی رادیوم

همانطور که گفتیم رادیوم یک صرافی غیرمتمرکز است و هیچ‌گونه فرایند احراز هویت یا تأیید حساب ندارد. برای استفاده از این پلتفرم کافی است دسترسی به کیف پول سولانا و مقداری توکن‌ SOL برای پرداخت کارمزد‌های شبکه داشته باشید.

علاوه بر این، برخلاف اکثر لانچ‌پدهای IDO، شرکت در راه‌اندازی‌های IDO لانچ پد رادیوم نیاز به احراز هویت ندارد. البته با توجه به افزایش مقررات کریپتو در جهان، معلوم نیست تا چه زمانی این امکان وجود داشته باشد . اگرچه، همواره دیده شده که اجرای مقررات در برنامه‌های غیرمتمرکز تقریباً یک امر غیرممکن است.

ایمنی صرافی رادیوم

اولین ممیزی صرافی رادیوم در سال 2021 توسط Kudelski Security انجام شد ولی از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی کرده است. در حالی که در حال حاضر یک ممیزی مجدد و کامل در رادیوم در حال انجام است، این تیم بررسی‌های گسترده‌ای را از اعضای تیم Neodyme طی یک توافق‌نامه پاداش اشکال کسب کرده است.

توکن RAY در صرافی معتبر بایننس فهرست شده است و این امر شهرت آن را به عنوان یک توکن معتبر حفظ می‌کند اما لزوما به این معنی نیست که 100٪ ایمن است، اما مورد خوبی برای کسب اطمینان است. علاوه بر این رادیوم توسط اکوسیستم سولانا پشتیبانی می‌شود که از نظر ارزش بازار کریپتو در رتبه هفتم قرار دارد. همچنین رادیوم دارای ارزش کل قفل شده 1.6 میلیارد دلار است که باعث افزایش اعتبار این دکس می‌شود.

توکن RAY چیست؟

رمز ارز RAY دارایی اصلی شبکه ریدیوم است و روی استاندارد توکن SPL Solana و یک توکن ERC-20 در اتریوم میزبانی می‌شود.

این توکن کاربردهای زیادی را به کاربران شبکه خود ارائه می‌دهد مانند کسب کارمزد پروتکل، استیکینگ و دریافت بخش مربوط به رویدادهای راه‌اندازی توکن. علاوه بر این، همانطور که اشاره شد رمز ارز RAY برای حاکمیت پروتکل نیز استفاده می‌شود و دارندگان آن قادر خواهند بود در مورد پیشنهادهای بروزرسانی در این اکوسیستم رای دهند. هولدرها با ارائه نقدینگی به استخرهای مزارع رادیوم نیز توکن‌های RAY را به دست می‌آورند.

توکنومیکس RAY

توکن‌های RAY دارای حداکثر عرضه ۵۵۵ میلیونی هستند که زمان راه‌اندازی تولید شده و حدود ۱۱۹ میلیون RAY در گردش هستند. این توکن حدود 229 میلیون دلار در مجموع ارزش قفل شده (TVL) دارد و بیشتر توکن‌ها مختص ییلدفارمینگ و بهبود عملکرد کلی شبکه خواهند بود. تخصیص توکن به شرح زیر است:

  • ذخیره استخراج: 34٪ از کل عرضه
  • مشارکت و اکوسیستم: 30٪ از کل عرضه
  • تیم موسس: 20٪ از کل عرضه
  • نقدینگی: 8٪ از کل عرضه
  • بودجه جامعه: 6٪ از کل عرضه
  • مشاوران: 2٪ از کل عرضه

توکنومیکس RAY

توکن‌ها و کیف پول‌های مورد پشتیبانی صرافی رادیوم

صرافی رادیوم در حال حاضر بیش از 20 کیف‌ پول مانند Solflare، Sollet، TokenPocket، Phantom ، Ledger و Bitkeep را پشتیبانی می‌کند. این صرافی از نسخه‌های رپد توکن‌ها از بلاک‌چین‌های مختلف، مانند رپد بیت کوین یا رپد اتریوم پشتیبانی می‌کند. توکن‌های بلاک‌چین سولانا نیز در این صرافی قابل دسترسی هستند. این توکن‌ها به عنوان یک توکن بومی SPL شناخته می شوند.

برخی از توکن‌های مورد پشتیبانی رادیوم مانند بیت کوین، اتریوم و سوشی توسط Serum بسته‌بندی می‌شوند تا در رابط کاربری رادیوم قابل دسترسی باشند. سایر توکن‌های مبنی بر استاندارد ERC-20 را می‌توان با استفاده از خدمات Sollet که کیف پول محبوب SPL است به شبکه SPL متصل کرد.

سخن پایانی

صرافی رادیوم بدون شک یکی از برترین پروژه‌های دیفای است که بر مبنای شبکه سولانا راه اندازی شده است و نقدینگی بسیار خوبی را به کاربران ارائه می‌کند. لانچ پد آن نیز یک گزینه کاربرپسند است زیرا باعث شده محصولات باکیفیت بسیار زیادی در اکوسیستم سولانا راه‌اندازی شوند. رابط کاربری این پلتفرم نیز  شبیه اکثر صرافی‌های غیرمتمرکزهای موجود در اتریوم است و مانند سولانا امکان انجام معاملات با سرعت بالا و هزینه کم را برای کاربران فراهم می‌کند.

در ادامه بخوانید: آموزش صرافی Gate.io برای ایرانی ها

سؤالات متداول

آیا صرافی رادیوم قابل اعتماد است؟

عملکرد رادیوم تاکنون با توجه به مستندات و ممیزی‌های انجام شده شفاف بوده است.

آیا می توانم از طریق صرافی رادیوم کسب درآمد کنم؟

بله شما می‌توانید با حدس و گمان در مورد قیمت توکن RAY، تامین نقدینگی، فارمینگ، لانچ پد و استیکینگ در رادیوم کسب درآمد کنید.

آیا نیاز به احراز هویت در صرافی رادیوم هست؟

خیر، این صرافی نیازی به احراز هویت ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا