آموزش

توکن سوزی چیست و به چه روش هایی انجام می‌شود؟

سوزاندن هر چیز با ارزشی عملا کار بسیار غیر منطقی به نظر می‌رسد؛ اما باید بدانید که توکن سوزی یک عمل بسیار رایج و محبوب در بازار کریپتوکارنسی است که شرکت های بزرگ آن را انجام می‌دهند. به عنوان مثال صرافی بزرگ و بین المللی بایننس در شانزدهمین اقدام بزرگ خود در این زمینه، 400 میلیون دلار از توکن های BNB را سوزاند. این کار برای سرمایه گذاران دارای فواید بسیار زیادی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

توکن سوزی چیست؟

هنگامی که سخن از توکن سوزی به میان می‌آید افراد بسیار زیادی هستند که آتش زدن در ذهنشان تداعی می‌شود. اما باید بدانید که ارزهای دیجیتال ماهیتی دیجیتالی دارند و سوزاندن آنها با سوزاندن سایر دارایی ها کمی متفاوت است. در این اقدام شرکت های بزرگ برای جلوگیری از پایین آمدن قیمت توکن خود و یا حتی افزایش قیمت آن، بخشی از توکن ها را طی یک عملیات پیچیده می‌سوزانند.

این کار می‌تواند به روش های مختلفی انجام شود که این روش ها به شرح زیر می‌باشند:

  • یکی از این روش ها این است که شرکت ارائه کننده توکن، بخشی از توکن های خود را در بازار خریداری می‌کند و آن را به یک کیف پول متروکه ارسال می‌کند تا از فروش آن در بازار جلوگیری به عمل آید. این روش دقیقا مانند بازخرید سهام است که شرکت هایی مانند اپل و مایکروسافت در بازار بورس انجام می‌دهند.
  • در روش دوم شرکت ها هزینه ای را تحت عنوان هزینه تراکنش برای افراد مشخص می‌کنند و پس از دریافت این هزینه آن را از زنجیره معاملات خارج می‌کنند.
  • در روش آخر شرکت ها می‌توانند از پروتکل اثبات سوخت برای توکن سوزی پروژه خود استفاده کنند. بر اساس این پروتکل، به اندازه توکن هایی که سوزانده می‌شود، کاربران می‌توانند آن ارز را استخراج کنند. این یک روش بسیار جذاب در این زمینه است؛ اما باید بدانید که توکن های محدودی می‌توانند از این پروتکل پشتیبانی کنند.

بزرگترین توکن سوزی های تاریخ

 

بزرگترین توکن سوزی های تاریخ

در ابتدای مقاله به شما گفتیم که شرکت های بزرگی برای جلوگیری از کاهش قیمت و یا برای افزایش قیمت توکن خود، توکن های خود را می‌سوزانند. در این قسمت از مقاله قرار است به شما درباره بزرگترین توکن‌سوزی های تاریخ کریپتوکارنسی بگوییم.

توکن سوزی بایننس کوین

یکی از بزرگترین اقدامات در این حوزه مربوط به توکن صرافی بایننس است که هر سه ماه یکبار انجام می‌شود. این صرافی در جدیدترین اقدام خود، در جولای سال 2021 میزان یک میلیون و دویست و نود و شش هزار واحد از توکن خود به ارزش 400 میلیون دلار را سوزاند. الیته باید بدانید که ارز BNB از زمانی که بلاک چین اختصاصی بایننس لانچ شد، دیگر یک توکن محسوب نمی‌شود و اکنون در دسته کوین ها قرار گرفته است.

توکن سوزی ارز ریپل (XRP)

یکی از بهترین و با پتانسیل ترین ارزهای دیجیتال حال حاضر بازار، ارز XRP است. ریپل از روش دوم برای توکن سوزی خود استفاده می‌کند. به این صورت که XRP هایی که برای تراکنش دریافت می‌کند را از جریان معاملات خارج می‌کند. با این کار به مرور زمان میزان توکن های در گردش ریپل کم خواهد شد و نوسانات قیمتی در این ارز کمتر خواهد شد.

جالب است بدانید که ریپل ششمین ارز از لحاظ ارزش بازار است که با وجود دعوای حقوقی با سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا توانست رشد قیمتی بسیار خوبی را تجربه کند.

توکن سوزی ارزهای دیجیتال

 

توکن سوزی استلار (XLM)

شرکت استلار بزرگترین اقدام خود در این زمینه را در سال 2019 انجام داد و در آن 55 میلیون توکن استلار را سوزاند. این کار برای افزایش قیمت استلار انجام شد. جالب است بدانید که توکن های سوزانده شده در آن زمان قیمتی معادل 4.7 میلیارد دلار داشتند. از ویژگی های ارز استلار می‌توان به کارمزد بسیار پایین و سرعت تراکنش بسیار بالا در این ارز اشاره کرد.

توکن سوزی ساتوشی

نام این پروژه برگرفته از نام سازنده بیت کوین است. این توکن اولین پروژه ای بود که توانست بر اساس پروتکل اثبات سوخت روی بلاک چین اختصاصی بایننس لانچ شود. میزان کل توکن های ساتوشی، دقیقا مانند بیت کوین برابر 21 میلیون است که در حال حاضر حدود 50 درصد آن سوزانده شده است. جالب است بدانید که در هر 10 دقیقه تعداد 50 ساتوز (نام ارز توکن شرکت ساتوشی) تولید می‌شود.

توکن های تولید شده به صورت عادلانه بین افرادی که در این اقدام شرکت کرده‌اند تقسیم می‌شود. یعنی اگر در این شبکه یک میلیون توکن سوزانده شده باشد، فردی که 1000 توکن خود را سوزانده باشد می‌تواند ده درصد از توکن های استخراجی را دریافت کند.

توکن سوزی شیبا

بر اساس گفته  افرادی مطمئن، صرافی غیر متمرکز شیبا سواپ به یک پرتال جدید برای توکن سوزی مجهز خواهد شد. شما می‌توانید از طریق این پرتال توکن های شیبای خود را بسوزانید و در ازای آن سود سالانه 43.76 درصدی دریافت کنید. تیم توسعه دهنده ارز شیبا بر این باور است که انجام این اقدام روی این میم کوین می‌تواند به افزایش دارایی جامعه شیبا کمک بسیار زیادی کند.

مزایای توکن سوزی چیست؟

مزایای سوزاندن توکن چیست؟

مهمترین مزیتی که توکن سوزی دارد، افزایش قیمت توکن است. به عنوان مثال زمانی که استلار این کار را انجام داد، ارزش این توکن بیش از 25 درصد در آن زمان رشد را تجربه کرد. توکن سوزی در حقیقت هدیه ای است که از طرف شرکت ها به سرمایه گذاران داده می‌شود. زمانی که خبری مبنی بر این اقدام برای یک پروژه منتشر می‌شود شما می‌توانید با سرمایه گذاری روی آن از رشد آن توکن سود دریافت کنید.

بسیاری از شرکت ها در هنگام عرضه اولیه تعداد بسیار زیادی توکن عرضه می‌کنند. این عمل می‌تواند تعادل میان عرضه و تقاضا را از بین ببرد. به همین خاطر یکی دیگر از مزایای توکن‌سوزی در این شرایط، افزایش تعادل میان عرضه و تقاضاست. این کار می‌تواند باعث افزایش آرامش خاطر سرمایه گذاران شود.

تفاوت توکن و کوین چیست؟

کوین ها از شبکه بلاک چین مخصوص خود استفاده می‌کنند و می‌توان آنها را مانند صاحب خانه در نظر گرفت. مانند بیت کوین که از شبکه اختصاصی بیت کوین برای پردازش تراکنش های خود استفاده می‌کند. اما توکن ها مانند مستاجرانی هستند که شبکه اختصاصی خود را ندارند و روی شبکه پروژه های دیگر لانچ می‌شوند. یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین این شبکه ها، شبکه اتریوم است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا تمام نکات لازم در مورد توکن سوزی را به شما بگوییم. پروژه هایی که در تاریخ خاصی قرار است این کار را انجام دهند را می‌توانید به دید یک سرمایه گذاری ببینید. البته این نکته پیشنهاد سرمایه گذاری نیست و شما باید خودتان تحلیل و بررسی های لازم در این زمینه را انجام دهید.

سوالات متداول

تفاوت توکن و کوین چیست؟

کوین ها شبکه بلاک چین خاص خود را دارند در حالیکه توکن ها از شبکه بلاک چین سایر ارزها استفاده می‌کنند.

مزایای توکن سوزی چیست؟

یکی از مهمترین مزایای این کار جلوگیری از عرضه و کاهش قیمت توکن است.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا