آموزش

آشنایی با سیفای و جنبه‌های مختلف آن

دنیای مالی به لطف رشد پلتفرم‌های بلاک چین و ظهور ارزهای رمز پایه در حوزه فناوری، روش جدیدی برای تجارت کشف کرده است. اگرچه بیت کوین با هدف تمرکززدایی سیستم معاملات مالی تأسیس شد، اما تنها برای تجارت ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت.

بنابراین، علاوه بر تجارت کریپتو، امور مالی متمرکز و غیرمتمرکز (سیفای و دیفای) ایجاد شد که شامل ویژگی‌هایی مانند صدور وام‌های رمزنگاری، تجارت مشتقات رمزنگاری مانند فیوچرز بیت کوین و توکن سازی دارایی‌های دیجیتال است. صرافی‌های مالی متمرکز (CeFi) که به‌عنوان یک واسطه عمل می‌کنند، تراکنش‌ها و فعالیت‌های رمزنگاری کاربران را کنترل می‌کنند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با اینکه سیفای چیست؟ و همچنین کاربرد و ویژگی‌های آن با شما به گفتگو بپردازیم.

سیفای یا CeFi (مالی متمرکز) چیست؟

امور تأمین مالی متمرکز یا سیفای یک فعالیت مالی است که در آن افراد می‌توانند از طریق صرافی‌های متمرکز بر روی ارز دیجیتال خود سود کسب کنند و وام دریافت کنند. کلیدهای خصوصی دارایی‌های کریپتو شما به شرکت شخص ثالث دلخواه شما منتقل می‌شود تا پرداخت‌های دلخواه شما و سفارش‌های سکه انجام شود. هدف CeFi بهینه‌سازی عملکرد و کارایی هزینه خدمات تراکنش در عین حصول اطمینان از مبادلات منصفانه است.

 به گفته کارشناسان بلاک چین، CeFi یکی از معدود فناوری‌های متحول کننده است که برخی از مزایای بازدهی DeFi را با سادگی و قابلیت اطمینان محصولات معمولی خدمات مالی ترکیب می‌کند. سیفای به شما امکان می‌دهد سود پس‌انداز به دست آورید، وجوه دریافت کنید، با کارت نقدی ارز دیجیتال خرید و خرج کنید و خیلی از کاربردهای دیگر.

کاربرد سیفای

کاربرد سیفای چیست؟

 یکی از عناصر مهم ارزهای دیجیتال «جنبه غیرمتمرکز» است که امکان مبادلات بین افراد در هر نقطه از جهان را بدون دخالت هیچ واسطه‌ای فراهم می‌کند. DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) این ایده را به طیف گسترده‌تری گسترش می‌دهد. این‌یک شبکه کامل از برنامه‌های کاربردی مبتنی بر قرارداد هوشمند است که به شما کمک می‌کند تا همه‌چیز را بدون نیاز به بانک یا کنترل‌کننده تراکنش مبادله‌کنید، وام‌دهید، پول پس‌انداز کنید و غیره.

 بااین‌حال، از آنجاکه DeFi یک فناوری جدید است، مجموعه‌ای از نگرانی‌های خود را دارد. پیمایش پروتکل‌های DeFi مستلزم درجه بالایی از تخصص فنی و همچنین تمایل به خطر از دست دادن بخشی یا تمام سرمایه خود به دلیل وجود باگ، افراد بدخواه یا حتی اشتباهات ساده انسانی است.

 درحالی‌که مفهوم اصلی در مورد سیفای ایجاد گزینه‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است که برخی از مزایای بازدهی DeFi را با سادگی استفاده و امنیت ابزارهای سرمایه‌گذاری معمولی ترکیب می‌کند. CeFi امکان قرض گرفتن پول، خرید و فروش ارز دیجیتال، خرج کردن و کسب درآمد با استفاده از کارت نقدی ارز دیجیتال و موارد دیگر را فراهم می‌کند.

ویژگی های CeFi

سیفای ویژگی‌های خاص خودش را دارد که همین ویژگی‌ها آن را از دیفای کاملاً جدا می‌کند. مهم‌ترین ویژگی‌های سیفای شامل موارد زیر است:

ویژگی های CeFi

صرافی متمرکز (CEX)

شرکت‌کنندگان پرداخت‌ها را به یک پلتفرم ارزهای دیجیتال استاندارد مانند بایننس، کراکن یا کوین‌بیس انتقال می‌دهند تا آن‌ها را در یک حساب داخلی کنترل کنند. اگرچه پول در صرافی رمز ارز نگهداری می‌شود، اما در خارج از حضانت افراد نگهداری می‌شود و در صورت از بین رفتن پروتکل‌های امنیتی صرافی در معرض حملات قرار می‌گیرند؛ بنابراین، تبادل متمرکز منجر به نقض امنیت می‌شود.

بااین‌حال، بسیاری از کاربران معتقدند صرافی‌های مرکزی معتبر و امن هستند. علاوه بر این، صرافی‌های بزرگ دارای بخش‌های کاملاً متفاوتی با خدمات مراقبت از مصرف‌کننده برای کمک به کاربران خود هستند. سطح بالای خدمات مصرف‌کننده، کاربر را متقاعد می‌کند و این احساس را حفظ می‌کند که دارایی‌های فرد درجایی قابل‌اعتماد است.

نرخ بهره بالاتر

شبکه‌های سیفای نرخ‌های بهره خود را تعیین می‌کنند و آن‌ها را پایدارتر می‌کنند زیرا فشار بازار بر آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد. بااین‌حال، نرخ بهره نیز به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از شبکه‌های DeFi است.

امور مالی متمرکز یا CeFi

انعطاف پذیری برای تبدیل ارز فیات

هنگام تغییر پول فیات به ارز دیجیتال و بالعکس، مؤسسات متمرکز نسبت به جایگزین‌های غیرمتمرکز سازگاری بیشتری را ارائه می‌دهند. به‌طورمعمول، مبادله کریپتوها با پول نیازمند مشارکت یک سازمان متمرکز است. بااین‌حال، راه‌حل‌های DeFi فیات را به این شیوه ارائه نمی‌کنند؛ بنابراین، ورود مصرف‌کنندگان به پلتفرم مرکزی مالی (CeFi) بسیار ساده‌تر است و می‌تواند رضایت مشتری را بهبود بخشد.

خدمات زنجیره‌ای متقابل

امکانات سیفای به شما امکان تبادل لایت کوین ، ریپل ، بیت کوین و همچنین سایر ارزهای مبتنی بر بلاک چین خودگردان را می‌دهد. با توجه به زمان و دشواری انجام معاملات زنجیره‌ای، امکانات DeFi ممکن است این ارزها را نپذیرند.

CeFi می‌تواند با به دست آوردن حضانت پول نقد از چندین زنجیره از این مشکل جلوگیری کند. CeFi مزیت زیادی نسبت به این موضوع دارد، زیرا تعدادی از رایج‌ترین و باارزش‌ترین سکه‌های بازار بر روی سیستم‌های بلاک چین مجزا هستند و به پروتکل‌های تعاملی پایبند نیستند، اما همان‌طور که گفتیم سیفای این محدودیت‌ها را دور میزند.

در دسترس بودن خدمات مشتری

فناوری بلاک چین موضوعی است که دائماً در حال تحول است و سرمایه‌گذاران ممکن است برای همگام شدن با این روند مشکل پیدا کنند. برای کمک به عدم رخ داد این ناهماهنگی، مؤسسات معتبر سیفای دارای بخش‌های پشتیبانی مشتری هستند.

 علاوه بر این، آن‌ها ترجیح می‌دهند به‌منظور آموزش مصرف‌کنندگان خود، دسترسی ساده به اطلاعات عظیم در مورد ارزهای دیجیتال را فراهم کنند. برای مثال، Hodlnaut Resources، کل اکوسیستم DeFi، از حساب‌های درآمد گرفته تا وام‌ها و وام‌دهی و کمک به ارزهای دیجیتال را در وایت پیپر خود پوشش می‌دهد.

کاربردهای سیفای در 2022

کاربردهای سیفای در 2022

برخی از کاربردهای واقعی و زنده سیفای در دنیای ارز دیجیتال و کریپتو عبارت‌اند از:

  • یک صرافی متمرکز مانند BlockFi یک شبکه استقراض و تأمین مالی برای بیت کوین و ارزهای فیات است.
  • Celsius یک پلتفرم وام، حواله و تجارت بیت کوین برای کاربران برای انجام تجارت است.
  • Fairlay یک بازار و مبادله ارز دیجیتال بر اساس ایده CeFi است.
  • Ledn به‌عنوان یک شبکه استقراض و وام بیت کوین برای DAI در نظر گرفته می‌شود.
  • لیبرا یک پلتفرم زیرساخت مالی جهانی با لایه ارز مجازی برای تجارت است.

چگونه با CeFi سود کسب کنیم؟

CeFi امکان ایجاد درآمد از طریق حساب‌های مبتنی بر رمزنگاری را ارائه می‌کند که مشابه حساب‌های پس‌انداز بانکی معمولی کار می‌کنند، اما ممکن است نرخ‌های بسیار بالاتری را ارائه دهد.

چگونه با CeFi سود کسب کنیم؟

تمام یا بیشتر دارایی‌های رمزنگاری شما برای استفاده قرار می‌گیرد و به دیگران وام داده می‌شود. این وام‌دهندگان نرخ بهره‌ای را برای تأمین مالی به منبع متمرکز می‌پردازند و آن تأمین‌کننده اندکی از این مبلغ را به سرمایه‌گذاران می‌پردازد.

سوالات متداول

سیفای چیست ؟

سیفای یا امور تأمین مالی متمرکز یک مدل فعالیت مالی است که در آن افراد می‌توانند از طریق صرافی‌های متمرکز موجود بر روی ارز دیجیتال خود سود کسب نمایند یا وام دریافت کنند.

چگونه با سیفای سود کسب کنیم؟

سیفای امکان ایجاد منبع درآمد از طریق حساب‌های مبتنی بر رمزنگاری شده را ارائه می‌کند که همانند حساب‌های پس‌انداز بانکی معمولی و فعلی کار می‌کنند، اما امکان دارد که نرخ‌های بسیار بالاتری را ارائه دهد.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا