ارز دیجیتال - بررسی و معرفی همه ارزهای دیجیتال

ارز چیا (xch) چیست؟| آشنایی با کریپتوکارنسی سبز 

از زمان ظهور بیت کوین، هر سال ارزهای دیجیتال جدیدی منتشر می شوند. بیت کوین همیشه مخالفان خود را داشته است، از ایلان ماسک گرفته تا نیویورک تایمز. منتقدان از ماهیت سیری ناپذیر قدرت استخراج اثبات کار (PoW) آن شکایت دارند. بر اساس شاخص مصرف انرژی بیت کوین، ماینینگ منابع فشرده ای دارد و هر اعتبارسنجی تراکنش بیت کوین 1544 کیلووات ساعت یا 53 روز انرژی برای یک خانوار متوسط را مصرف می کند. هدف ارز چیا ایجاد انقلابی در فضای کریپتو و ارائه پروتکلی برای استفاده از فضای ذخیره سازی برای جایگزینی اعتبار سنجی بلاک چین است.

در ادامه نگاهی دقیق‌تر به شبکه چیا و الگوریتم اجماع پیشگام آن که بدون مصرف انرژی شدید کار می‌کند، می اندازیم. با صرافکس همراه باشید.

ارز چیا چیست؟

شبکه چیا (XCH) یک پلتفرم تراکنش هوشمند ارز دیجیتال و بلاک چین است که برای آسان‌تر کردن استفاده از کریپتو طراحی شده است. چیا به خود می بالد که بلاک چین آن به اندازه بیت کوین ایمن است، اما به دلیل مکانیسم اجماع آن، کسری از انرژی را مصرف می کند. این شبکه عملکرد اثبات زمان خود را در سال 2019 راه اندازی کرد. پس از انتشار اولین نسخه بتا از بلاک چین خود در سال 2020، راه اندازی شبکه اصلی آن در مارس 2021 انجام شد و چیا به عملکرد کاملی از جمله کیف پول، تراکنش ها و قراردادهای هوشمند دست یافت.

شبکه چیا یک بلاک چین لایه 1 است که از زبان برنامه نویسی سفارشی طراحی شده خود به نام Chialisp و مکانیزم اجماع جدیدی به نام اثبات فضا و زمان (PoST) استفاده می کند. ترکیب این دو به بلاک چین اجازه می دهد تا انرژی کمتری را بدون به خطر انداختن امنیت شبکه مصرف کند.  زبان برنامه نویسی خاص چیا، آن را به امن ترین و شفاف ترین ارز دیجیتال موجود در حال حاضر تبدیل می کند. برخلاف بسیاری از بلاک چین‌های دیگر، این شبکه یک شرکت عمومی، انتفاعی و منبع باز است که می‌خواهد در فهرست نزدک قرار گیرد.

ارز چیا چیست؟

 

مانند سایر ارزهای دیجیتال، ارز چیا به عنوان یک ارز دیجیتال بین المللی طراحی شده است که سرقت آن از پول نقد سخت تر است. ارز چیا و فارمینگ آن بر این مفهوم استوار است که ارزهای دیجیتال باید در دسترس همگان قرار گیرد تا بتوانند در آن شرکت کنند و از آن سود ببرند در حالی که تقریباً از هیچ منبعی استفاده نمی کنند. ارز دیجیتال چیا نسبت به بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده به مراتب کمتر از منابع فشرده برخوردار است و هزینه های سخت افزاری بسیار کمتری را به همراه دارد.

نام پروژه Chia
نماد XCH
عرضه کل 25,765,530

بنیانگذاران ارز چیا چه کسانی هستند؟

شبکه چیا (XCH) در سال 2017 توسط برام کوهن، بنیانگذار پلتفرم محبوب اشتراک گذاری فایل همتا به همتای بیت تورنت تأسیس شد. این پروژه توسط یک تیم مدیریت ارشد با تجربه، از جمله مدیر عامل سابق نزدک، جن هافمن به عنوان مدیر عملیاتی (COO) و مدیر عامل سابق اوراستوک.کام، میچ ادواردز به عنوان مدیر ارشد مالی (CFO) هدایت می شود.

شبکه چیا همچنین توسط فهرست برجسته ای از سرمایه گذاران قدرتمند متمرکز بر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می شود. در ماه می 2021 با مشارکت VCهای پیشرو از جمله Andreessen Horowitz، Slow Ventures، Naval Ravikant، Galaxy Digital و دیگران، 61 میلیون دلار بودجه جمع آوری کرد.

تفاوت چیا و بیت کوین چیست؟

مهم ترین تفاوت بین ارز چیا و بیت کوین، سیستم تأیید تراکنش در هر دو شبکه است. بیت کوین از مکانیزم اثبات کار استفاده می کند که در آن ماینرها از قدرت محاسباتی خود برای حل مسائل پیچیده ریاضی و کسب پاداش استفاده می کنند، در حالی که ارز چیا از سیستم اثبات مکان و زمان (PoST) استفاده می کند که با آپلود داده ها در رایانه خالی کار می کند و فضای ذخیره سازی که شامل سخت افزار کاملا معمولی است.

به جای داشتن واحدهای بزرگ و گران قیمت، مانند اثبات کار بیت کوین که ماینرها معماها را حل می کنند تا کوین را به دست آورند، اثبات فضا و زمان از فضای ذخیره سازی اضافی استفاده می کند. این نه تنها ارز چیا را برای افرادی که به تازگی وارد جامعه ارزهای دیجیتال می شوند قابل دسترس تر می کند، بلکه اثبات فضا و زمان نیز ارز چیا را پایدارتر می کند. این بدان معناست که چیا شانس خوبی برای ماندگاری طولانی مدت دارد.

به زبان ساده، شبکه چیا به جای کارت‌های گرافیکی و پردازنده‌های با کارایی بالا، از فضای دیسک بلااستفاده برای پرورش توکن استفاده می‌کند. چنین فرآیندی به این معناست که هزینه استخراج ارز چیا برای یک ماینر بسیار کمتر از بیت کوین است.

تفاوت چیا و بیت کوین چیست؟

این شبکه همچنین اخیراً اعلام کرده است که می‌تواند مستقیماً روی سرورهای ابری خدمات وب آمازون (AWS) تولید شود. هدف این شبکه امکان پذیر ساختن ماینینگ خانگی چیاست. هر کسی که کامپیوتر، اتصال به اینترنت، فضای ذخیره‌سازی اضافی و قدرت CPU کافی داشته باشد، می‌تواند در فارمینگ شرکت کند.

استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به سخت‌افزارهای پیشرفته برای استخراج نیاز دارند، اما شبکه چیا با اتکای اندک به قدرت محاسباتی، قربانی کمبود دائمی عرضه چیپست جهانی نمی شود که در طول پاندمی کرونا با مشکلات کمبود شدید روبرو شده است.

علاوه بر این، بیت کوین دارای سقف عرضه توکن 21 میلیونی است که یک ویژگی کلیدی است. با این حال، شبکه چیا از تورم مستمر قابل پیش‌بینی حمایت می‌کند و استدلال می‌کند که مقدار قابل پیش‌بینی بیش از عرضه ثابت اهمیت دارد.

چیا چگونه کار می کند؟

شبکه چیا در هسته خود یک بلاک چین لایه 1 است که با استفاده از مکانیزم اجماع اثبات فضا در ترکیب با اثبات زمان، اثبات سهام (PoS) و اثبات کار (PoW) را بهبود می بخشد. . این امر برای ایجاد امنیت بالا در عین عدم به خطر انداختن عملکرد است. بلاک چین آن می تواند چندین عملکرد را انجام دهد:

  • تراکنش های مالی را پردازش کند (ارسال XCH).
  • اجرای برنامه هایی که به زبان قرارداد هوشمند خودش به نام Chialisp نوشته شده است.
  • ضرب رمز ارز چیا.

شبکه چیا توسط هزاران گره ایمن است که تمام تراکنش ها و بلوک های جدید را به گره های دیگر برای ایمن سازی شبکه پخش می کنند. گره ها همچنین می توانند در فارمینگ برای ایمن سازی شبکه شرکت کنند.

کشاورزی به گره‌هایی نیاز دارد تا فایل‌های بزرگی به نام plots را به صورت محلی ذخیره کنند. این پلات ها از داده‌های تصادفی تشکیل شده‌اند و در قلب مکانیسم اجماع اثبات فضا چیا قرار دارند. این نمودارها برای حل چالشی مشابه اینکه چگونه اثبات کار ماینرها را ملزم به انجام کار محاسباتی می کند، استفاده می شوند و به عنوان بلیط بخت آزمایی برای پاداش بلوک برای حل معما عمل می کنند. هر چه گره‌ها فضای بیشتری در رایانه‌های خود فراهم کنند، شانس بیشتری برای برنده شدن پاداش بلوک دارند.

گره های Timelord عملکرد ویژه ای دارند زیرا هر 9 ثانیه یک بار اثبات زمان را پخش می کنند. گره‌های Timelord زمانی که بلوک‌های ناتمام به شبکه ارسال می‌شوند مطلع می‌شوند و سپس با استفاده از یک تابع تأخیر قابل تأیید (VDF) روی اثبات زمان کار می‌کنند. به عبارت دیگر، آنها گره های برنده را اعلام می کنند. اگر یک ماینر در قرعه کشی برنده شود، می تواند تراکنش های پردرآمد را از mempool به یک بلوک جدید پردازش کرده و آن را به شبکه پخش کند. این امر مستندسازی صحیح زمان را تضمین می‌کند و به شبکه چیا اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های بیشتری را در هر ثانیه نسبت به بلاک‌چین‌های PoW مانند اتریوم پردازش کند، جایی که گره‌ها باید دائماً وضعیت بلاک چین را همگام‌سازی کنند. بنابراین ارز چیا امنیت بلاک چین های PoW را با عملکرد و کارایی انرژی بلاک چین های PoS ترکیب می کند.

چیا چگونه کار می کند؟

 

چه ویژگی هایی ارز چیا را منحصر به فرد می کنند؟

همانطور که ذکر شد شبکه چیا با استفاده از مکانیزم اجماع کم مصرف، اثبات سهام (PoS) و اثبات کار (PoW) را بهبود می‌بخشد. اثبات فضا، ماینرها را ملزم می‌کند تا فضای ذخیره‌سازی بلااستفاده را روی درایوهای دیسک سخت خود نگه دارند. در این سناریو، ماینرها نرم‌افزار ویژه‌ای را نصب می‌کنند و سپس در حل یک چالش شبیه به حل پازل در اثبات کار (PoW) شرکت می کنند. این نرم افزار مجموعه ای از اعداد رمزنگاری را روی دیسک ماینر ذخیره می کند و پس از ایجاد بلوک، یک شماره چالش از بلوک قبلی گرفته می شود. ماینرها شماره های خود را اسکن می کنند تا بررسی کنند که آیا شماره ای نزدیک به شماره چالش مورد نیاز دارند یا خیر.

اشاره کردیم که شبکه چیا دارای زبان برنامه نویسی خاص خود به نام Chialisp است. یک زبان برنامه‌نویسی زنجیره‌ای که با قراردادهای هوشمند سازگار است. استفاده از این زبان برنامه نویسی به جای تراکنش های متوالی، امکان تراکنش های همزمان را فراهم می کند و ارز چیا را در مقایسه با رقبای خود به یک بلاک چین سریع تر و کم مصرف تر تبدیل می کند.

توکنومیک ارز چیا چگونه است؟

عرضه فعلی ارز چیا 22,582,025 توکن است. 21 میلیون توکن XCH برای کمک به تامین مالی ایجاد و اداره چیا از قبل پرورش داده شد. با توجه به وایت پیپر شبکه، پاداش های فارمینگ از این برنامه پیروی می کنند:

  • 64 ارز چیا در سه سال اول پس از راه اندازی هر 10 دقیقه یکبار ساخته می شود.
  • 32 ارز چیا هر 10 دقیقه در سال های چهارم تا ششم پس از راه اندازی ساخته می شود.
  • 16 رمز ارز چیا هر 10 دقیقه در سال های هفتم تا نهم پس از راه اندازی ساخته می شود.
  • در سال های دهم تا دوازدهم هر 10 دقیقه، هشت ارز دیجیتال چیا ساخته می شود.
  • چهار ارز XCH هر 10 دقیقه برای هر سال بعد از سال 12 ایجاد می شود.

این بدان معناست که شبکه ضرب رمز ارز چیا را کنترل می کند و تنها 21 سال پس از راه اندازی شبکه اصلی، پاداش استخراج به اندازه ذخیره استراتژیک خواهد رسید.

توکنومیک ارز چیا چگونه است؟

توکن چیا عرضه اولیه نداشت، اما برای تامین بودجه پروژه، دورهای خصوصی را جمع آوری کرد. اگرچه سرمایه گذاران ارز چیا دریافت نکردند، اما می توانند بخشی از ذخیره استراتژیک شبکه را بازخرید کنند. این 21 میلیون توکن XCH از پیش تولید شده برای سرمایه گذاری در توسعه بلندمدت شبکه استفاده می شود. ارز چیا قصد دارد از ذخایر استراتژیک به چند روش استفاده کند:

  • وام دادن: توکن چیا را به مشتریان قرض می دهد و برای آن نقدینگی ایجاد می کند.
  • پاداش های اضافی استخراج
  • سرمایه گذاری: کمک های مالی به توسعه دهندگان و طرح هایی که شبکه را توسعه می دهند.
  • بازپرداخت سهام: چیا قصد دارد علاوه بر ذخیره استراتژیک خود، سهام خود را به بازار عرضه کند و می تواند از این توکن ها برای بازخرید سهام استفاده کند.
  • سود سهام: ارز چیا همچنین می تواند هنگامی که شبکه عمومی شود، به عنوان سود سهام  استفاده شود.

شبکه چیا چگونه ایمن می شود؟

شبکه چیا علاوه بر پیروی از یک رویکرد منحصر به فرد در ترکیب مکانیسم اجماع اثبات کار اقتباس شده با اثبات زمان، توسط یک ساختار شرکتی سنتی اداره می شود. این مدل نوعی از مدل بومی رمزنگاری یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) به نفع یک شرکت سهامی سنتی است.

شبکه چیا قصد دارد سهام این شرکت را در بورس اوراق بهادار فهرست کند، زیرا معتقد است که این مدل انگیزه ها را بهتر از مدل های دیگر هماهنگ می کند. به این ترتیب، مالکیت ارز چیا تأثیری بر حاکمیت بلاک چین چیا ندارد و این رویکردی متمایز از مدل سایر بلاک چین های عمومی است.

راه های کسب ارز چیا

برای بدست آوردن رمز ارز چیا دو راه وجود دارد:

  • خرید توکن چیا از اکثر صرافی های ارز دیجیتال مانند هیوبی، گیت.آی او، کوکوین و… .
  • استخراج ارز دیجیتال چیا که هرچه فضای ذخیره سازی بیشتری برای XCH در دسترس داشته باشید، احتمال برنده شدن در بلاک چین بیشتر می شود. اگر 10 ترابایت به استخراج ارز دیجیتال چیا اختصاص دهید، شانس شما برای برنده شدن 0.000052٪ است و پاداش فعلی 2 ارز چیا است.

جمع بندی

مزارع بزرگ چیا معمولاً دارای ردپای کربن کمتری هستند که از فناوری استفاده کمتر از انرژی نسبت به مزارع سایر ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. در فارمینگ چیا شما مصرف برق کمی دارید و هر کسی می‌تواند بدون حل معادلات پیچیده مانند بیت‌کوین، فضای ذخیره‌سازی بلااستفاده خود را به این دارایی‌ دیجیتال سبز تبدیل کند.

به طور کلی، مکانیسم اثبات فضا جایگزین امیدوارکننده ای برای ارزهای دیجیتال و مدل اثبات سهام است. شبکه چیا شاهد هیجان اولیه فوق‌العاده‌ای بود، اما از آن زمان به بعد به سرعت کاهش یافت. فقط زمان نشان خواهد داد که رمز ارز چیا می‌تواند برای کاهش مصرف برق و مصرف انرژی ارزهای دیجیتال محبوب امروزی به پذیرش گسترده برسد یا خیر.

سوالات متداول

شبکه چیا از چه روشی برای اجماع استفاده می‌نماید؟

شبکه چیا از الگوریتم اثبات ظرفیت Proof of Space و زمان سپری شده (PoET) برای اجماع نمودن و تایید تراکنش‌ها در شبکه استفاده می‌نماید.

کدام کیف پول‌ها رمزارز چیا را پشتیبانی می‌کنند؟

کیف پول های ۱. رسمی چیا (Chia Wallet)، ۲. کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)، ۳. کیف پول غیرمتمرکز Nucle

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا