اخبار

چرا مرج اتریوم باعث افزایش قیمت نشد؟

پس از رویداد مرج اتریوم (Merge) در ماه سپتامبر (شهریور)، ETH روندی نزولی در پیش گرفت، اما در حال حاضر قرار نیست تفاوت چندانی ایجاد کند.

چرا پس از مرج اتریوم قیمت آن افزایش نیافت؟

رویداد مرج اتریوم که برای مدتی طولانی مورد انتظار بود در ۳۱ شهریور انجام شد و از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) تبدیل شد. بسیاری از مردم انتظار داشتند که اتریوم با افزایش قیمت مواجه شود چرا که توقف فعالیت ماینرها باعث می‌شد توزیع و انتشار اتریوم با  کاهش ۹۰ درصدی همراه شود.

مقاله پیشنهادی: ماینر اتریوم چیست؟

با این حال، انتظار افزایش قیمت اتریوم برآورده نشد و از زمان بروزرسانی تاکنون، اتریوم  ۷٪ کاهش قیمت داشته است. چرا ادغام (Merge) اتریوم قیمت آن را افزایش نداده است؟

چرا پس از ادغام اتریوم، قیمت آن افزایش نیافت؟

سیاست‌ پولی پس از مرج اتریوم

سیاست پولی اتریوم صرفا کاهش تعداد عرضه شدن توکن اتریوم به ۱۶۰۰ عدد در روز بود. الگوریتم PoW (سیستم اجماع سابق) سبب می‌شد روزانه حدود ۱۳۰۰۰ توکن اتریوم به ماینرها پاداش‌ داده شود و پس از مرج اتریوم، این فرایند به طور کامل حذف شد و عملیات استخراج اتریوم در الگوریتم PoS دیگر مقدور نیست. در نتیجه، تنها ۱۶۰۰ اتریوم برای پاداش‌های استیکینگ توزیع می‌شود که با ۹۰٪ کاهش همراه شده است. اگر میانگین قیمت gas در شبکه اتریوم حداقل 16 gwei شده باشد، ۱۶۰۰ اتریوم در روز سوزانده خواهد شد و باعث می‌شود که تورم اتریوم صفر شود و یا حتی به سمت منفی سوق پیدا کند.

مقاله پیشنهادی: تحلیل هفتگی اتریوم + چارت

این سیاست پولی یک مسئله کلیدی برای افزایش انتظارات از رشد قیمت اتریوم بود. با این حال کاربران تاثیرگذاری احساسات حاکم بر بازار و تغییرات قانون‌گذاری‌ها را لحاظ نکرده بودند. این فرایند که برای کاهش تورم اتریوم ایجاد شده بود، در بلند مدت روی قیمت اتریوم تاثیرگذار خواهد بود، جایی که توزیع و عرضه اتریوم در بلاکچین منفی شود.

رشد توزیع و انتشار توکن‌ها از زمان مرج اتریوم -0.01% بوده است یعنی تقریبا به همان میزان که توکن اتریوم عرضه میشد، به همان میزان نیز در گس ‌فی (Gas Fee) تراکنش‌ها سوزانده شده است. اگرچه این عدد کاهش تورم را نشان می‌دهد، اما برای افزایش قیمت اتریوم، اساسی و کافی نیست – به خصوص اینکه میزان لیکویید شدن دارایی ها در سراسر بازار کریپتو بالاست.

وضعیت کاهش تورم اتریوم

در حال حاضر، عرضه اتریوم منفی است. در دو هفته گذشته تعداد توکن‌های از رده خارج شده اتریوم بیش از ۱۰ هزار عدد بوده است و این در حالی است که تعداد کل توکن‌های جدیدی که از زمان مرج اتریوم تا کنون وارد بازار شده است 3037 عدد است. در ۳۰ روز گذشته بیش از ۴۹ هزار اتریوم سوزانده شده است و نشان می‌دهد در هر دقیقه 1.15 توکن از بین رفته است.

چرا مرج اتریوم باعث نشد قیمت آن افزایش پیدا کند؟

با این حال چرا قیمت اتریوم افزایش نمی یابد؟

اگرچه مکانیزمی که پس از مرج اتریوم ایجاد شد و تورم منفی کنونی که شاهد آن هستیم به لحاظ فنی مقرر می‌کند که افزایش قیمت را شاهد باشیم، اما در زمان مناسبی این اتفاق نیافتاد. قیمت هر ارز دیجیتالی تنها بر مبنای میزان عرضه و مکانیزم توکن سوزی آن نیست و لیکویید شدن نیز نقشی اساسی را بازی می‌کند.

روند عرضه توکن اتریوم به سطح قبل از مرج می‌رسد

فدرال رزرو آمریکا در چند ماه اخیر نرخ بهره را به صورت تهاجمی افزایش می‌داد و در نتیجه این اتفاق، سوددهی صندوق سهام دولتی افزایش پیدا می‌کند و این سهام ریسک کمتری نسبت به کریپتو دارند. همچنین فشار قانون گذاری‌ها در فضای کریپتو بیشتر است و با رکودی که در حال حاضر در آن هستیم، سرمایه گذاران کوتاه مدت از سرمایه گذاری روی دارایی‌های پر ریسک دوری می‌کنند.

داده‌های کوین‌ گلس (Coinglass) نشان می‌دهد که در دو ماه گذشته میزان لیکویید شدن اتریوم بسیار بالا بوده است. بر خلاف تورم منفی اتریوم، این عمده‌ترین دلیلی است که قیمت آن افزایش نیافته است.

مرتبط: لیکویید شدن چیست؟

تورم منفی: تاثیرگذار در روند بلند مدت

به طور کلی، تورم منفی نقشی بسیار پررنگ در بلند مدت خواهد داشت. اگر بازار گاوی شروع شود، منجر به افزایش استفاده از شبکه خواهد شد، بنابراین گس فی (Gas Fee) نیز افزایش پیدا می‌کند. افزایش گس فی نیز سبب می‌شود که عرضه توکن با کاهش قابل توجه‌تری مواجه شود، در نتیجه صعود قیمتی مورد انتظارتر خواهد بود. در چند روز گذشته سرعت لیکویید شدن با کاهش قابل توجهی مواجه شده است چرا که قیمت اتریوم به یک سطح مقاومتی پایدار رسیده است. با این حال، اینکه چرخه گاوی آغاز شود یا خیر به احساسات حاکم بر بازار بستگی خواهد داشت.

منبع: Cointelegraph

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا