آموزش

آموزش معاملات آپشن یا قرارداد اختیاری ارز دیجیتال

تجارت ارز دیجیتال در بیانی ساده ممکن است بسیار ساده و سودآور به نظر برسد اما سرمایه‌گذاران مال‌باخته و افراد فعال در این بازارها می‌دانند که اینطور نیست. پیچیدگی کار و وجود انواع قراردادها و معاملات در این حوزه، کاربران را واردار می‌کند با علم کافی و دانش مورد نیاز وارد این تجارت شوند تا از احتمال ضررهای بزرگ جلوگیری کنند.

یکی از انواع قرارداد و معامله در صنعت ارز دیجیتال قرارداد اختیاری ارز دیجیتال یا اختیار معامله است که در ادامه این مقاله از صرافکس زیر با آن بیشتر آشنا خواهیم شد. برای دستیابی دانش بیشتر در زمینه معاملات آپشن با ما همراه باشید.

قرارداد اختیاری ارز دیجیتال چیست؟

قرارداد اختیاری ارز دیجیتال، قراردادهایی هستند که به کاربر امکان می‌دهند در تاریخی در آینده رمز ارزی را با قیمتی که قبلا بر آن توافق شده است خریداری کرده یا بفروشد. اختیار معامله به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از حرکت قیمت و نوسانات آن کسب درآمد کنند. مانند قراردادهای اختیاری سنتی، قراردادهای اختیاری ارز دیجیتال نیز استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته‌ای را ارائه کرده و روش‌های بالقوه‌ای برای تجارت رمز ارزها فراهم می‌کند.

قراردادهای اختیاری ارز دیجیتال، توافق نامه‌ای برای فروش یا خرید بیت کوین ، اتریوم یا هر رمزارز دیگری در مقطعی از زمان در آینده با قیمتی معین است. هر قرارداد اختیار دارای قیمتی است که به عنوان حق بیمه شناخته می‌شود و معمولا بخشی از قیمت دارایی است. بسته به اینکه خریدار باشید یا فروشنده حق بیمه متفاوت است. اگر خریدار معاملات آپشن باشید برای خرید خود حق بیمه را به فروشنده پرداخت کرده و اگر فروشنده باشید آن را دریافت می‌کنید.

آموزش معاملات آپشن

قرارداد اختیاری ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

قراردادهای اختیار ارز دیجیتال شامل قرارداد خرید (Call) و قرارداد فروش (Put) هستند. هر معامله قرارداد اختیار دارای تاریخ انقضا و قیمت است که می‌توان آن را در تاریخ انقضا معامله کرد. اختیار معامله این امکان را به تریدر می‌دهد تا در آینده رمز ارزی را با قیمت توافق شده خریداری کند. این تاریخ آینده، تاریخ انقضا نیز نامیده می‌شود. با رسیدن تاریخ انقضا، اگر قیمت توافق شده معامله اختیار خرید، کمتر از قیمت توکن برای آن معامله باشد، می‌توان با چرخاندن و فروش بلافاصله رمز ارز برای سود، درآمد کسب کرد.

قرارداد اختیاری ارز دیجیتال در حالت فروش به شکلی برعکس کار می‌کند. آن‌ها این فرصت را به سرمایه‌گذار می‌دهند تا دارایی دیجیتال خود را در قیمت مشخص بفروشد. اگر معامله قرارداد اختیار دارید و تاریخ انقضا آن می‌رسد و توکن با کمتر از قیمت توافق شده قرارداد اختیار معامله می‌شود، می‌توان با خرید رمز ارز در بازار آزاد با قیمت کمتر و فروش آن از طریق قرارداد اختیار فروش در قیمت بالاتر درآمد کسب کرد.

انواع قرارداد اختیاری ارز دیجیتال

همانطور که اشاره شد قرارداد اختیاری ارز دیجیتال دو نوع قرارداد اختیار خرید و قرارداد اختیار فروش دارد.

قرارداد اختیار خرید

این گزینه حق خرید دارایی در قیمت مشخص است. اگر احتمال می‌دهید که قیمت توافق شده قرارداد اختیار خرید در تاریخ انقضا کمتر از قیمت بازار باشد، این نوع قرارداد را اجرا می‌کنید. این نوع به شما امکان می‌دهد دارایی دیجیتال را در قیمتی پایین‌تر از نرخ فعلی خریداری کنید.

قرارداد اختیار فروش

این گزینه شامل حق فروش دارایی در قیمت از پیش تعیین شده است. اگر حدس می‌زنید قیمت مورد توافق قرارداد بالاتر از قیمت بازار باشد، می‌توانید ارز دیجیتال خود را در قیمتی بالاتر از نرخ بازار بفروشید.

انواع قرارداد اختیاری ارز دیجیتال قرارداد فروش و خرید

مزایا و معایب قرارداد اختیاری ارز دیجیتال 

مزایای استفاده از قرارداد اختیاری ارز دیجیتال شامل موارد زیر است:

مدیریت ریسک

مزیت اصلی اختیار معامله رمز ارزها نسبت به مالکیت واقعی یا قراردادهای آتی، عامل ریسک است. چنانچه بازار در جهت مورد نظر ما حرکت نکند، می‌توانیم تصمیم به کنسل کردن آن بگیریم. در این صورت کل مبلغ خرید را از دست نمی‌دهیم و فقط حق بیمه را از دست می‌دهیم.

نقدینگی

می‌دانیم که بازارهای مشتقات تقاضای بسیار بالایی دارند و نقدشوندگی آن‌ها نسبت به بازار ارز دیجیتال بیشتر است. این کار انجام معاملات در رمز ارزها را آسان‌تر و سریع‌تر خواهد کرد. معایب استفاده از قرارداد اختیاری ارز دیجیتال نیز عبارتند از:

  • ریسک بالا:

حق بیمه معاملات آپشن ارز دیجیتال ممکن است بسیار پرنوسان باشد و قیمت‌ها در یک روز شاید 90 تا 100٪ تغییر کنند. این امر بازار را برای سرمایه‌گذاران کلان زیادی خطرناک می‌کند.

  • مقررات:

بدیهی است که صنعت کریپتو تا حد زیادی غیرقانونی است و مقررات زیادی درباره آن وجود ندارد. بنابراین اگر دارایی خود را از دست بدهید یا توسط افراد و پلتفرم‌های جعلی مورد سرقت و کلاهبرداری قرار بگیرید، اصولا حمایتی از جانب دولت دریافت نخواهید کرد.

مقالات مرتبط: با کریپتوگرافی از سرقت اطلاعات خود جلوگیری کنید

نحوه ترید با قرارداد اختیاری ارز دیجیتال 

فرآیند معاملات قرارداد اختیاری ارز دیجیتال با ایجاد یک فراخوان یا اختیار خرید شروع می‌شود. این قرارداد دارای قیمت ضربتی و تاریخ انقضا است. در مرحله بعد، قرارداد اختیار در یک صرافی ارز دیجیتال که از معاملات اختیار پشتیبانی می‌کند، لیست می‌شود. پس از خرید قرارداد اختیاری ارز دیجیتال، خریدار قادر به انتخاب این گزینه است که آن را بیشتر معامله کند یا از اختیار معامله سود ببرد.

شایان ذکر است که برای شروع معاملات آپشن، حتما باید یک حساب در صرافی مورد نظر باز کنید. پس از ایجاد حساب و واریز وجه، امکان این را دارید که بلافاصله گزینه‌های معاملاتی را انجام دهید.

ترید با اختیار معامله

تفاوت قرارداد اختیاری ارز دیجیتال با قرارداد اختیاری سنتی 

دو فاکتور مهم بازار سنتی و بازار کریپتو را از هم جدا می‌کند که شامل زمان و نوسان قیمت می‌شود. بازارهای مالی در سطح جهانی معمولاً از دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح تا 5 صبح فعالیت دارند. انجام معاملات در این زمینه فقط در روزهای فوق ممکن است.

اگر بخواهید معامله‌ای را در شب یا آخر هفته ثبت کنید، سفارش شما در روز معاملاتی بعدی اجرا می‌شود اما در بازار ارز دیجیتال تعطیلی وجود ندارد و در تمام طول سال به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته امکان انجام معاملات هست و هیچ وقفه‌ای در آن وجود ندارد.

در مورد نوسان قیمت به طور مشخص بازار کریپتو نسبت به بازارهای سنتی نوسان بیشتری را تجربه می‌کند. این امر ممکن است منجر به سود بیشتر کاربر شود، اما قطعا ریسک آن نیز بسیار بالاتر است و بازارهای سنتی مسلما ثبات نسبی بیشتری دارند.

سخن پایانی

معاملات قرارداد اختیاری ارز دیجیتال فرصتی سودآور برای تنوع بخشیدن به سبد سهام سرمایه‌گذاران و مدیریت ریسک در بازار نامطمئن کریپتو است. این نوع قراردادها بازار کریپتو را توسعه می‌دهند و باعث می‌شوند کریپتو ویژگی‌های بازارهای مالی سنتی را نیز شامل شود و در نتیجه سرمایه‌‌گذاران بیشتری را جذب کند.

اگر کاربر مراقب سرمایه‌گذاری و معاملات خود نباشد، این بازار و این نوع قراردادها بسیار خطرناک هستند و منجر به ضررهای کلان خواهند شد. بنابراین لازم است قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری، کاملا تحقیق کنید و مزایا و معایب معامله مورد نظرتان را بررسی کنید.

در ادامه بخوانید: قرارداد هوشمند چیست؟

سؤالات متداول

یک استراتژی خوب معاملاتی قرارداد اختیاری ارز دیجیتال چیست؟

برای انجام قرارداد اختیاری ارز دیجیتال باید نوسانات بازار، قیمت توافق شده و زمان انقضا را در نظر داشته باشید. این عوامل در کنار هم یک استراتژی معاملاتی سودآور ایجاد خواهند کرد.

بهترین پلتفرم‌ های معاملاتی قرارداد اختیاری ارز دیجیتال کدامند؟

برترین پلتفرم‌های برای اختیار معامله صرافی‌های بایننس، دری بیت، بیت.کام، اکی ایکس، اف تی ایکس و... هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا