ارز دیجیتال - بررسی و معرفی همه ارزهای دیجیتال

آشنایی با ارز آیوتا

ارز آیوتا یا IOTA اولین دفتر کل توزیع‌شده منبع باز به‌حساب می‌آید که جهت ترقی و بهبود آینده اینترنت اشیا ساخته‌شده است. هدف ارز آیوتا ایجاد محیطی است که در آن ماشین‌ها منابع و خدمات را با یکدیگر مبادله کنند.

ایوتا برخلاف سایر پروژه‌های دیگر ارز آیوتا به روشی متفاوت از بلاک چین استفاده می‌کند و این سیستم تصمیم گرفت تا گره‌های اعتبارسنجی خود را به نام Tangle طراحی کند. ارز دیجیتال بومی شبکه ایوتا MIOTA نام دارد. در این مقاله آموزشی از صرافکس می‌خواهیم در رابطه با ارز آیوتا یا IOTA باهم به گفتگو بپردازیم. پس تا آخر با ما همراه باشید.

آشنایی با ارز آیوتا

ارز آیوتا چیست؟

IOTA یک دفتر کل توزیع‌شده منبع باز و مقیاس‌پذیر است که برای ایجاد امکان انتقال یکپارچه ارزش و داده بین انسان و ماشین ایجادشده به وجود آمده است. این پروژه برای کمک به اینترنت اشیا ساخته‌شده است. ارز دیجیتال ایوتا دارای تراکنش‌های بی‌احساس یا feeless transactions، داده‌های ضد دست‌کاری و همچنین تقاضای کم منابع است. این شبکه می‌تواند اینترنت اشیا (IoT) را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری زیرساختی سنگین تأمین کند.

هدف این ارز ایفای نقشی حیاتی در صنعت اینترنت در آینده است. صنعت آینده اینترنت که به اینترنت اشیا معروف است مستلزم ایجاد و نگهداری اقتصاد ماشینی و همچنین مدیریت روابط مالی بین ماشین‌ها و انسان است. MIOTA سکه‌ای است که این اقتصاد دیجیتال جدید را تقویت می‌کند.

ارز دیجیتال ایوتا چگونه کار می کند؟

ارز‌دیجیتال‌ایوتا برخلاف ارزهای رمز پایه مبتنی بر بلاک چین مانند اتریوم ، بیت کوین و غیره، ساختار داده متفاوتی به نام Tangle را پیشنهاد کرده است. این نوع ساختار داده، نمایش‌های عددی را به شیوه‌ای منحصربه‌فرد ذخیره و مدیریت می‌کند. این به شبکه IOTA اجازه می‌دهد تا با حذف موانع توپوگرافی و محدودیت‌های معمول مرتبط با استفاده از بلاک چین سنتی بر مشکل مقیاس‌پذیری بیت‌کوین غلبه کند.

مشابه ریپل، توکن‌های IOTA از قبل استخراج می‌شوند و این در حالی اتفاق می‌افتد که تراکنش‌های آن با استفاده از سیستم Tangle، اعتبارسنجی می‌شوند که به DAG ها معروف هستند. DAG ها یک مفهوم ریاضی جدید هستند که وقتی برای فناوری بلاک چین موجود به کار می‌روند، کاربرد شگفت‌انگیزی به دنبال خواهند داشت.

برخی دیگر از بلاک چین ها را می‌توان DAG در نظر گرفت اما آن‌ها سیستم موازی مشابهی که توسط ارز آیوتا استفاده می‌شود را ندارند.

برخلاف سایر بلاک چین‌ها، تراکنش‌های شبکه Tangle ایوتا را می‌توان به‌طور هم‌زمان پردازش کرد و لزوماً آن‌ها مجبور نیستند که ترتیب متوالی را در تراکنش‌ها رعایت کنند. در بلاک چینه‌ای سنتی که در آن تراکنش‌های تائید نشده در یک صف ذخیره می‌شوند، اما در سیستم ترینگل به‌صورت موازی و هم‌زمان تراکنش‌ها تائید می‌شوند. علاوه بر این، این شبکه به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که با افزایش تعداد گره‌های Tangle، شبکه کارآمدتر و ایمن‌تر می‌شود.

Tangle نیازی به ماینرهای گره کامل ندارد و این باعث می‌شود که سیستم IOTA نسبت به سیستم‌های سنتی مبتنی بر بلاک چین ارزان‌تر، کارآمدتر و کم‌مصرف‌تر باشد.

ارز دیجیتال ایوتا چگونه کار می کند؟

تاریخچه آیوتا

این ارز توسط دیوید سونستبو، دومینیک شینر، دکتر سرگوئی پوپوف و سرژ ایوانچگلو در سال 2015 راه‌اندازی شد. هدف پروژه ایجاد یک دفتر کل توزیع‌شده تخصصی همتا به همتا بود که در واقع هدف اصلی آن دموکراتیک کردن و قدرت بخشیدن به اینترنت اشیا (IoT) بود و این اصل هنوز هم در ارز آیوتا پابرجا است.

شبکه IOTA و فناوری Tangle آن برای ارائه پرداخت‌ها و ارتباطات ایمن و بدون هزینه تراکنش، صرف‌نظر از اندازه، طراحی‌شده است. یکی دیگر از مزایای طراحی آن این است که فرآیند اعتبار سنجی در آن لحظه‌ای و بسیار سریع است. ازنظر تئوری، این سیستم می‌تواند تعداد نامحدودی از تراکنش‌ها را در هر ثانیه تائید کند.

بنیاد IOTA

در سال 2017، سرمایه‌گذاران اولیه IOTA 5٪ از کل عرضه توکن را برای ادامه توسعه پروژه و ایجاد چیزی که بعداً به بنیاد IOTA  تبدیل شد اهدا کردند. هدف بنیاد که به‌طور رسمی در سال 2018 تأسیس شد، کمک به تحقیق و توسعه، آموزش و همچنین استانداردسازی فناوری این شبکه بود.

بنیاد ارز آیوتا یکی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن بین‌المللی برنامه‌های کاربردی بلاک چین مورد اعتماد (INATBA) و همچنین عضو مؤسس اتحاد قابل‌اعتماد IoT و ابتکار بلاک چین باز تحرک (MOBI) است.

در پی اختلاف بین بنیان‌گذاران دیوید سونستبو و سرگئی ایوانچگلو، ایوانچگلو در تاریخ 23 ژوئن 2019 از هیئت‌مدیره استعفا داد. در 10 دسامبر 2020، هیئت‌مدیره و هیئت نظارت بنیاد ایوتا اعلام کرد که این بنیاد رسماً راه خود را جدا کرده است.

ویژگی های ارز آیوتا

ارز آیوتا پروژه‌ای منحصربه‌فرد شده است و فناوری بلاک چین به کاربرده شده آن یعنی Tangle گویای این موضوع است. هم ارزش پیشنهادی و هم طرح تجاری ایوتا با دیگر ارزهای رمز پایه مبتنی بر بلاک چین تفاوت زیادی دارد که این موضوع هم طرفدار و هم منتقد زیادی را برای پروژه به همراه دارد.

ویژگی های ارز آیوتا

چه چیزی به ارز دیجیتال ایوتا ارزش می‌دهد؟

وقتی نوبت ارزش ارز دیجیتال می‌رسد، ایوتا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و همین امر باعث شده از دیدی کاربرانش یک ارز متفاوت به‌حساب بید. تراکنش‌های بی‌احساس، اعتبارسنجی تراکنش تقریباً فوریو همچنین پتانسیل مقیاس‌پذیری نامحدود از مهم‌ترین ارزش‌هایی هستند که ارز آیوتا برای کاربران خود قائل است.

مقاله پیشنهادی: بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند Binance چیست؟

استفاده از ارز آیوتا همچنین مزایای بسیاری دیگر برای طراحی IOTA به دنبال دارد، مانند اینکه نسبت به اکثر ارزهای دیجیتال دیگر به منابع و انرژی کمتری نیاز دارد. این ویژگی‌ها همگی به تطبیق‌پذیری و قابلیت‌های گسترده موجود در شبکه IOTA کمک می‌کنند. بسیاری از ویژگی‌های پیشگامانه آن یک ویژگی بالقوه در نظر گرفته می‌شوند.

چند سکه IOTA (MIOTA) در گردش است؟

ایوتا (MIOTA) ابتدا از طریق یک ICO راه‌اندازی شد که در آنجا 1300 بیت کوین از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری کرد. وقتی به USD تبدیل شد، این مقدار بیت کوین در آن زمان تقریباً 500000 دلار بود.

سکه IOTA

توکن بومی ارز آیوتا، MIOTA با حداکثر عرضه 2,779,530,283 ایجاد شد و حداکثر عرضه کامل بین سرمایه‌گذاران توزیع شد. 5 درصد از کل عرضه برای توسعه بیشتر ارز آیوتا و ایجاد بنیاد اعطا شد که این مورد توافق شرکت‌کنندگان در شبکه قرار گرفت.

سوالات متداول

ارز آیوتا چیست؟

ارز آیوتا، با نماد اختصاری MIOTA شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال با هدف قدرتمند کردن اینترنت اشیاء در جهان، ساخته شده است.

بهترین کیف پول برای ارز آیوتا چیست؟

طبق اعلام بنیاد آیوتا، بهترین کیف پول برای این ارز دیجیتال همان کیف پول رسمی آیوتا است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا