ارز دیجیتال - بررسی و معرفی همه ارزهای دیجیتال

بررسی پروژه آپ لیبرا

به دنبال اعلام رسمی شرکت فیسبوک تحت عنوان پروژه لیبرا، سودجویان و کلاهبرداران در این عرصه نیز دام‌های خود را برای افراد ناآگاه پهن نموده‌اند. پروژه آپ لیبرا از جمله طرح‌های کلاهبرداری است که در ارتباط با لیبرا ابداع شده و کاربران زیادی را نیز در داخل ایران به خود جلب کرده است.

پروژه آپ لیبرا با آدرس uplibra.io، طرحی کاملا کلاهبرداری است که با بهره گیری از نام فیسبوک و لیبرا ساخته شده است. این طرح با وعده اهدای ارز و توکن رایگان، سعی در گول زدن افراد دارد و خطر سرقت اطلاعات و یا فیشینگ را به شدت افزایش می‌دهد. در ادامه با صرافکس همراه ما باشید تا به بررسی پروژه آپ لیبرا بپردازیم.

پروژه لیبرا و شرکت فیسبوک

لیبرا در واقع، نام پروژه جدید شرکت فیسبوک است که تصمیم دارد تا با ارائه یک نوع استیبل کوین (ارز دارای پشتوانه مالی)، به کاربران شبکه‌های اجتماعی خود مانند اینستاگرام و یا واتساپ خدمات پرداختی را ارائه دهد. این پروژه در حال حاضر راه اندازی نشده است و با توجه به موانع موجود در قانون‌گذاری کشور آمریکا، به نظر می‌رسد تا ۱ الی ۲ سال آینده شاهد راه اندازی پروژه لیبرا نباشیم.

همچنین تاکنون هیچ‌گونه جزئیاتی درباره نحوه عرضه لیبرا ارائه نشده است. سایت اصلی آن libra.org نام دارد و طرح‌های دیگری مانند پروژه آپ لیبرا فاقد هر نوع اعتباری هستند.

خطر فیشینگ توسط پروژه آپ لیبرا

پروژه آپ لیبرا

وبسایت پروژه آپ لیبرا که ساختار و حتی لوگویی شبیه به لیبرای اصلی دارد، ادعا می‌کند که حدود یک میلیون توکن خود را به صورت رایگان در بین کاربرانش تقسیم خواهد کرد. آن‌ها مدعی شده‌اند که، شرکت‌کنندگان از طریق اموری مانند ثبت نام، لینک دعوت از دوستان، لیبراها را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد. این در حالی است که ثبت نام کنندگان بعد از کسب توکن، تنها رقم لیبرا خود را می‌بینند و هیچ پول حقیقی در کار نخواهد بود.

همانطور پیش‌تر اشاره شد، لیبرای واقعی یک استیبل کوین محسوب می‌شود. پس در نتیجه ارزش آن یک دلار خواهد بود. همچنین سازندگان پروژه آپ لیبرا مدعی شده‌اند که پس از راه اندازی این پروژه، کاربران لیبراهای خود را دریافت خواهند نمود و پس از آن افراد می‌توانند این توکن‌ها را به پول واقعی مانند دلار تبدیل کنند. در حالی که این یک ادعای کاملا دروغ است و در پایان چیزی نصیب کاربران نخواهد شد.

همچنین این پلتفرم مدعی شده که ارز لیبرای خود را با استفاده از سیستم مبادلاتی OTC ارائه خواهد کرد. به این معنی است که معاملات بدون دخالت صرافی‌ها و به صورت مستقیم به دو طرف صورت می‌گیرد.

خطر فیشینگ توسط پروژه آپ لیبرا

در واقع به نظر می‌رسد، هدف اصلی این پروژه جمع آوری یک لیست بلندی از ایمیل‌ها به منظور کلاهبرداری است تا در اقدامات بعدی عملیات فیشینگ را انجام دهند. فیشینگ در واژه‌نامه وب، به معنای کسب اطلاعات همانند نام کاربری، ایمیل، رمز عبور، اطلاعات مربوط به حساب بانکی افراد و … است. در بخش دیگر این وبسایت، قسمتی برای ورود به حساب فیسبوک شما تعبیه شده است . هدف آن نیز چیزی جز به سرقت بردن اطلاعات حساب فیسبوک شما نیست.

از سوی دیگر به دلیل اینکه کلمات عبور عموم کاربران در سایت‌های مختلف یکسان می‌باشند، هنگام ثبت نام معمولی هم در چنین پروژه‌های کلاهبرداری، خطر در کمین است.

گردانندگان پروژه آپ لیبرا چه کسانی هستند؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط تیم تخصصی صرافکس، مشخصات ثبت شده برای سایت و دامنه پروژه آپ لیبرا از انظار عمومی پنهان است. تنها می‌توان گفت که این پروژه در اواخر سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شده و پروژه‌ای نسبتا جدید به حساب می‌آید. همینطور در صفحه نخست این وبسایت آمده که در حال حاضر امکان رجیستر شدن نیز برای کاربران وجود ندارد.

همچنین از پروتکل KYC که برای تایید هویت کاربران استفاده می‌شود، در این پروژه خبری نیست. اگر در فروم‌های سایتی مانند بیت تالک نیز به گشت و گذار بپردازید، می‌بینید که نظرات کاربران نیز درباره این پروژه مساعد نیست.

پروژه آپ لیبرا

اگر قصد دارید که بر روی یک ارز دیجیتال نوظهور سرمایه گذاری انجام دهید یا در یک ایردراپی شرکت کنید، بهتر است قبل از هرگونه اقدامی از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید. توصیه ما این است که اگر به تازگی در دنیای رمز ارزها قدم گذاشته‌اید، پیش از انجام هر کاری حتما از یک فرد آگاه مشورت بگیرید.

جمع بندی

به باور بعضی از جستجوگران دنیای ارزهای دیجیتالی، پروژه آپ لیبرا یک طرح کاملا کلاهبرداری بوده و فقط به منظور عملیات فیشینگ ابداع شده است. این بدان معنا است که، سایتی تصمیم دارد تا با فریب دادن کاربران خود، اطلاعات حیاتی حساب‌های کاربری مانند ایمیل، رمز عبور، حساب بانکی و غیره را به دست بیاورد.

همچنین کارشناسان ادعا می‌کنند که پروژه آپ لیبرا جز اتلاف وقت، خطر کلاهبرداری و سرقت اطلاعاتی هیچ سود دیگری برای کاربران ندارد. به هرحال توصیه ما به شما مخاطبان عزیز این است که پیش از مشارکت در هر طرح یا پروژه‌ای، تحقیقات لازم را انجام داده تا از ریسک‌ها و خطرات احتمالی دور بمانید. هیچوقت اجازه ندهید که فکر کردن به کسب سود‌های نجومی، شما را از منطق دور کند.

آپ لیبرا

سوالات متداول

آیا پروژه آپ لیبرا یک نوع کلاهبرداری است؟

بله؛ پروژه آپ لیبرا از طرح‌های کلاهبرداری است که در ارتباط با لیبرا ابداع شده و کاربران زیادی را نیز در داخل ایران به خود جلب کرده است.

گردانندگان پروژه آپ لیبرا چه کسانی هستند؟

طبق تحقیقات انجام شده، مشخصات ثبت شده برای سایت و دامنه پروژه آپ لیبرا از انظار عمومی پنهان است.

امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا