ارز دیجیتال - بررسی و معرفی همه ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال ایکس دای (xDai) و توکن استیک (STAKE)

تمامی ارزهای دیجیتالی که ایجاد می‌شوند، قصد دارند که سرعت پردازش تراکنش‌ها را بالا ببرند و میزان کارمزد دریافتی توسط شبکه را کم کنند. اما در این میان، پروژه‌های زیادی نیز هستند که با شکست مواجه می‌شوند. چرا که نمی‌‌توانند بین سرعت بالا و کارمزد پایین تعادل برقرار کنند.

اما ارز دیجیتال ایکس دای (xDai) توانسته است تا حدودی به این هدف برسد و در رقابت با سایر ارزهای دیجیتال در مدت زمان کوتاهی پس از راه‌اندازی طرفداران زیادی جذب کند. از این رو در این مقاله از وبسایت صرافکس قصد داریم به بررسی ارز دیجیتال ایکس xDai و توکن استیک (STAKE) بپردازیم و جنبه‌های مختلف آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

ارز دیجیتال ایکس دای (xDai) چیست؟

شبکه ایکس دای یک بلاک چین با ثبات است که در 1 اکتبر 2018 راه‌اندازی شده است. شبکه xDai، توسط زنجیره جانبی (Side chain) پوا نتورک (POA Network)، ساخته شده است. پوا نتورک یک بلاک چین با ثبات بر مبنای الگوریتم اثبات سهام (PoS) می‌باشد. ثبت سریع تراکنش‌‌ها با کارمزدی کم هدفی است که توسعه دهندگان آن به دنبالش هستند.

سازندگان ارز دیجیتال ایکس دای ادعا می‌کنند که این کوین پشتوانه دلاری دارد و همچنین این رمز ارز می‌تواند لایه‌های مختلف بلاک چین را با استفاده از تکنولوژی مولتی استیک یا به عبارتی استیک چندگانه (Multi Stake) ایمن سازد.

بلاک چین ارز دیجیتال xDai متن باز اتریوم بوده و به توسعه دهندگان بلاک چین اجازه می‌دهد تا با بهره گیری از تکنولوژی اتریوم، پروژه‌های مختلفی را روی پلتفرم ایکس دای پیاده کنند. این شبکه، برای قراردادهای هوشمند چهار چوبی ارائه می‌کند تا توسعه‌دهندگان بتوانند با روشی ساده و مؤثر در بلاک چین اتریوم کدنویسی کنند و در عین حال از قابلیت‌های POA Network نیز بهره ببرند.

رمز ارز ایکس دای از استیبل کوین Dai که پشتوانه دلاری دارد، مشتق شده است و چیزی که آن را از سایر رمز ارزها متمایز می‌کند، کارمزد 0.000021 دلاری در کنار سرعت تراکنش بالا است. تکمیل تراکنش‌ها در این شبکه تنها ۵ ثانیه زمان می‌برد.

ارز دیجیتال ایکس دای (xDai) چیست؟

تمامی تراکنش‌ها نیز از طریق نرم افزار موبایل و کامپیوتر Dex Wallet صورت می‌گیرد. به عبارتی شما می‌توانید رمز ارز ایکس دای را از طریق اپلیکیشن موبایلی DEX Wallet یا کیف پول موبایلی Poketto xDai ارسال و دریافت کنید.

تاریخچه و سازنده ارز دیجیتال xDai

در ۱ اکتبر سال ۲۰۱۸ بود که پروژه ارز دیجیتال ایکس دای توسط ایگور بارینوف و تیمش ساخته شد. آنها افراد بی تجربه‌ای نبودند و قبل از این پروژه در ساخت پروژه‌های متفاوتی همکاری داشتند. به عنوان مثال همین تیم در آوریل ۲۰۱۷، پروژه ساید چین POA Network را ساخته بودند که این پروژه بعدها به ابزار ساخت رمز ارز ایکس دای تبدیل شد.

ایگور بارینوف (Igor Barinov) سازنده ارز دیجیتال ایکس دای و نتورک POA است. شرکت تحقیق و توسعه POA Network نیز مسئول ارزان، سریع، امن و مقیاس‌ پذیر کردن پروتکل اتریوم است. گویا این تیم قصد دارد با ایجاد ارز دیجیتال xDai، رسالت خود را کامل کند. رسالتی که این شرکت نتوانست با بلاک چین اصلی اتریوم انجام دهد!

 او پروژه‌های دیگری از جمله tokenbridge، blockscout، block notary و forcera OU را نیز ساخته است. رزومه کاری ایگور بارینوف و تیم او نشان می‌دهد که آنها در حوزه بلاک چین افراد با تجربه و متبحری هستند.

ویژگی های برتر ایکس دای

ارز ثابت بومی، در دنیای پرداخت‌ها، خریداران و تریدرها را از نوسانات ارزهای دیجیتال محافظت می‌کند. ایکس دای به جای اینکه یک ارز مجازی دریافت کند و آن را به یک سکه پایدار تبدیل کند، برای به حداقل رساندن نوسانات قیمت، یک محصول واحد ارائه می‌دهد که می‌تواند مورد اعتماد هر دو طرف باشد.

مکانیسم اجماع DPoS: پلتفرم xDAI از یک نسخه اثبات سهام (PoS) به نام اثبات سهام (DPoS) استفاده می‌کند. برخلاف دیگر پیاده‌سازی‌های PoS، DPoS به کاربران شبکه این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های رمز ارزی خود را به دیگران واگذار کنند و در ازای آن پاداش‌هایی کسب کنند.

خرید ایکس دای

اتصال به اتریوم: شبکه اتریوم همچنان پر استفاده ترین پلتفرم بلاک چین توسط توسعه دهندگان است. بنابراین، xDAI یک پل اتصال قابل اعتماد به این شبکه ارائه می‌کند. این پل انتقال آسان دارایی‌ها را بین دو شبکه تسهیل می‌کند.

پلتفرم غیر مغرضانه: عموم مردم می‌توانند از پلتفرم ایکس دای استفاده کنند. علاوه بر این، این شبکه با ایجاد یک پوشش پایدار در برابر دلار آمریکا، شبکه‌ای غیر مغرضانه را فراهم می‌کند که عاری از ویژگی سفته‌بازی ارز مجازی است.

سایر موارد استفاده ایکس دای به غیر از پرداخت P2P

ارائه ارز CIC

CIC ها ارزهایی هستند که به وسیله آن می‌توان هزینه کالاها و خدمات را پرداخت کرد، اما قرار نیست جایگزین ارزهای فیات شوند. xDAI با پیوند پایدار خود با دلار آمریکا، برای تبدیل شدن به یک CIC مناسب است.

تقویت بازارهای پیش بینی

xDAI را می‌توان در بازارهای پیش‌بینی استفاده کرد. ایکس دای با پرداختن به هزینه‌های مختلف تراکنش‌هایی که در دیگر پلتفرم‌های بلاک چین مانند اتریوم مشاهده می‌شود، میزان مشارکت را افزایش می‌دهد.

میزبانی بازی های مبتنی بر بلاک چین

پلتفرم xDAI علاوه بر اینکه یک اکوسیستم پایدار را تقویت می‌کند، می‌تواند پرداخت‌های خرد را تسهیل کند و آن را برای بازی‌های بلاک چین ایده آل کند. بانکداری بازی‌های غیر متمرکز بر اساس نقاط قوت xDAI از ورود فوری، هزینه تراکنش پایین و سرعت بالای تراکنش در هنگام پرداخت‌های توزیعی همزمان سود می‌برد.

انتقال توکن های ان اف تی (NFT)

زنجیره پایداری که xDAI ارائه می‌دهد به توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) اجازه می‌دهد تا با استفاده از پل توکن xDAI از بلاک چین اتریوم منتقل شوند. در نتیجه، روشی آسان و اقتصادی برای توسعه و مدیریت NFTها در یک محیط بین زنجیره‌ای ارائه می‌کند.

فروش ایکس دای

حکومت

در فضای بلاک چین ، سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) استاندارد هستند. آنها مشارکت جامعه را در یک پروژه بلاک چین افزایش می‌دهند. سیستم xDAI از نوعی سازمان مستقل غیر متمرکز به نام POSDAO استفاده می‌کند که مشارکت اعتبارسنجی‌های غیرمتمرکز را افزایش می‌دهد.

جدا از خود پلتفرم ایکس دای، می‌توان از شبکه برای ارائه همان عملکردهای متمرکز بر DAO برای پروژه‌هایی مانند جمع آوری وجوه اجتماعی و سیستم‌های رای گیری بهره برد.

جوایز کریپتو برای کنفرانس ها

نصب پایدار و آسان xDAI آن را برای پاداش دادن به شرکت کنندگان رویدادهای زنده مانند کنفرانس‌های EthDenver 2020، EthWaterloo II، RSAConference 2020 و Spunk19 مناسب می‌کند.

توکن STAKE چیست؟

Stake در واقع نماد معاملاتی ارز دیجیتال مولتی استیک ایکس دای است که با استفاده از فناوری استیک PoS، امنیت شبکه را افزایش می‌دهد. این توکن از استاندارد ERC-20 اتریوم پیروی می‌کند و حداکثر عرضه آن 8.53 میلیون واحد می‌باشد.

توکن Stake در تاریخ 20 مِی 2020 بود که با قیمت 1.7 دلار در وبسایت CoinMarketCap لیست شد. قیمت این توکن تا ماه اوت همان سال رشد زیادی نکرد ولی در اواسط همین ماه، رشد بسیار شدیدی را تجربه کرد.

تنها در 2 هفته، قیمت توکن استیک از 4.5 دلار به اوج تاریخی قیمت خود یعنی 38.7 دلار رسید! البته این رشد شدید، با سقوط شدید هم همراه بود. به طوری که در پایان سال 2020، قیمت توکن مورد نظر ما به حدود 8 دلار رسید. در اوایل سال 2021 بود که قیمت این توکن دوباره رشد کرد و در فوریه 2021 دوباره به 38 دلار رسید.

البته این دفعه نتوانست ATH جدید ثبت کند و دوباره با سقوطی شدید، در اواخر جولای به حدود 6 دلار رسید. استیکینگ به اعتبار سنج‌ها و نمایندگان شبکه اجازه می‌دهد که توافق عام تراکنش‌ها را ارائه دهند و به ازای تولید بلاک، پاداش دریافت کنند. در واقع ارز STAKE فقط برای ارائه‌دهندگان توافق عام لازم است، نه تراکنش‌های روی شبکه روزمره.

قیمت ایکس دی

استکینگ بر روی شبکه ایکس دای با استفاده از توکن STAKE

جدا از موارد استفاده معمولی، پروتکل ایکس دای در دسترس استیک کنندگان است. کاربران ایکس دای که توکن STAKE را در دست دارند، می‌توانند از طریق فرایندی به نام Easy Staking، سکه‌های خود را در یک قرارداد هوشمند قرار داده و رمز ارز STAKE کسب کنند. علاوه بر این، ارائه دهندگان نقدینگی تشویق می‌شوند تا با سیستم تعامل داشته باشند.

جالب اینجاست که کیف پول‌های سرد نیز ویژگی Easy Staking xDAI را در دسترس کاربران قرار می‌دهند. توجه داشته باشید که در استخرهای نقدینگی، پاداش‌ها پس از تقریباً هفت روز به اشتراک گذاشته می‌شوند. با این حال، تاریخ توزیع تصادفی است.

لازم به ذکر است که عملکرد Easy Staking به کاربران اجازه می‌دهد تا با صرافی Uniswap تعامل داشته باشند تا با استخر نقدینگی ETH/STAKE تعامل داشته باشند. Uniswap یکی از پلتفرم‌های پیشرو در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است.

نحوه استکینگ ارز استیک

شما می‌توانید کیف پول‌های متامسک یا NiftyWallet یا هر کیف پول دیگری که با Web3 سازگار باشد را فعال کنید. توجه داشته باشید که در کیف پول فعال شده باید رمز ارز STAKE و ETH وجود داشته باشد. توکن STAKE در فرآیند استیکینگ واقعی استفاده می‌شود، در حالی که ارز ETH برای پرداخت هزینه‌های تراکنش استفاده می‌شود.

بعد، واریز کنید. قابل ذکر است، Easy Staking به سهامداران اجازه می‌دهد تا چندین سپرده گذاری کنند، با هر استیک رمز ارز انگیزه‌هایی در رابطه با زمان استیکینگ را به خود جلب می‌کند. این ویژگی چند سپرده گذاری یا چند استکینگ نامیده می‌شود.

حالا زمان برداشت فرا رسیده است. برداشت می‌تواند بلافاصله انجام شود یا برنامه ریزی شود که بعداً انجام شود، بیشتر پس از 12 ساعت شما می‌توانید برداشت داشته باشید. با این حال، این دو هزینه یکسان را متحمل نمی‌شوند. به عنوان مثال، هزینه‌های برداشت‌های برنامه‌ریزی شده بر اساس زمان برداشت محاسبه می‌شود، در حالی که برداشت‌های فوری یک کارمزد ثابت ۲ درصدی دارد.

نحوه استکینگ ارز استیک

برای سهامداران با فناوری، استکینگ را می‌توان با ارسال مستقیم وجوه به قرارداد سهام بدون نیاز به رابط کاربری انجام داد.

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ایکس دای

شما می‌توانید در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز به معامله ارز دیجیتال ایکس دای بپردازید که ما در زیر لیستی از آنها را فراهم کرده‌ایم:

صرافی های متمرکز:

  • هوبی گلوبال (Houbi)
  • هات بیت (Hotbit)
  • گیت (Gate.io)
  • کوینکس (Coinex)
  • پولونیکس (poloniex)

صرافی های غیر متمرکز:

  • سوشی سواپ (Sushiswap)
  • هانی سواپ (HoneySwap)
  • یونی سواپ (UniSwap)

البته به شما پیشنهاد می‌کنیم که از صرافی‌های غیر متمرکز استفاده کنید چرا که کار کردن با آنها ساده تر می‌باشد.

اعتبار سنجی xDAI

اعتبار سنج‌ها به امنیت شبکه می‌پردازند و بلوک‌های جدید استخراج می‌کنند. ایکس دای دارای 13 اعتبارسنجی شناخته شده است که هر کدام 20 هزار STAKE اولیه را به عنوان انگیزه ثابت برای مشارکت فعال در اجرا و امنیت پروتکل دریافت می‌کنند.

تاریخچه و سازنده ارز دیجیتال xDai

با این حال، پاداش اولیه در سیستم نگهداری می‌شود و هیچ کمک هزینه برداشتی ندارد. این امر امنیت ایکس دای را افزایش می‌دهد. اما، زمانی که یک اعتبارسنج می‌خواهد شبکه را ترک کند، می‌تواند جایگاه خود را با خریدار که توکن‌ها را به ارث می‌برد، بفروشد.

نتیجه گیری

پروژه xDAI از کاربران معمولی گرفته تا سهامداران و اعتبار سنجی‌ها، برای استفاده همه در فضای ارزهای دیجیتال آماده شده است. همچنین، فرآیند ورود آسان و اتصال پایدار آن به USD به نسبت 1:1 پذیرش آن را توسط کاربران مبتدی رمزارز یا مشاغل سنتی افزایش می‌دهد.

به غیر از پرداخت، ایکس دای قابلیت‌های استیکینگ را نیز ارائه می‌کند که به کاربران خود امکان می‌دهد تا با ارائه نقدینگی در پلتفرم‌های DeFi مانند صرافی Uniswap، جوایزی کسب کنند. علاوه بر این، عملکرد staking به کاربران این امکان را می‌دهد که انگیزه‌هایی برای واگذاری توکن‌های STAKE خود به اعتبارسنجی‌ها کسب کنند. در نتیجه آنها در تامین امنیت شبکه مشارکت می‌کنند.

سوالات متداول

ویژگی‌های اصلی ارز ایکس دای چیست؟

از ویژگی‌های کلیدی این ارز دیجیتال می‌توان به پلتفرم غیر مغرضانه، اتصال به شبکه اتریوم، ارز ثابت بومی و مکانیزم اجماع می‌توان اشاره کرد.

ارز دیجیتال ایکس دی از چه پلتفرمی استفاده می‌کند؟

این شبکه از پلتفرم متن باز اتریوم بهره می‌برد که این اجازه را می‌دهد تا کاربران، با استفاده از این تکنولوژی پروژه‌های مختلفی را پیاده سازی کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا