آموزش

دستگاه ماینر چیست؟ معرفی لیست بهترین ماینرهای 2023

امروزه استخراج ارز دیجیتال به فعالیتی جذاب و راهی برای کسب درآمد کاربران این حوزه تبدیل شده است. برای استخراج رمزارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم که از الگوریتم اثبات کار پیروی می‌کنند، ماینرها ملزم به حل یک معما هستند. در فرایند ماینینگ نیاز به یک سری تجهیزات مانند دستگاه ماینر است که حاوی تراشه های ASIC هستند. دکل‌های ASIC پیکربندی شده و به اینترنت متصل می‌شوند و استخراج ارز دیجیتال آنجام می‌شود.

 ماینرها تراکنش‌های شبکه را تأیید می‌کنند و به عنوان پاداش، رمزارز دریافت می‌کنند و برای این کار در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر هستند. فرایند ماینینگ و استفاده از دستگاه‌های ماینر بسیار انرژی‌بر است و برای سودآوری بیشتر در این فعالیت نیاز به دستگاه ماینینگ مناسب و تجهیزات با کیفیت و توان بالاست. در ادامه در مورد این مسائل بیشتر توضیح خواهیم داد. چنانچه قصد خرید دستگاه استخراج ارز دیجیتال دارید با ما همراه باشید.

دستگاه ماینر چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که ذکر شد فرایند استخراج ارز دیجیتال نیاز به تجهیزات خاصی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها دستگاه ماینر است. از این رو ماینرها برای داشتن توان رقابت در میدان ماینینگ رمزارز، باید بهترین سخت‌افزارها را در اختیار داشته باشند. با توجه به رشد روزافزون این فعالیت هر روز تجهیزات با کیفیت‌تر و قوی‌تری به بازار عرضه می‌شوند و مدل‌های قدیمی‌تر منسوخ می‌شوند. اغلب، دستگاه‌‌های ماینر گران قیمت هستند و هر قدر توان بالاتری داشته باشند قیمت آنها نیز بیشتر خواهد بود. در واقع دستگاه ماینینگ گران‌ترین جزء راه‌اندازی دکل ماینینگ است، کامپیوتری قدرتمند که برای این کار طراحی شده باشد.

شما می‌توانید با کامپیوتر شخصی خودتان اقدام به استخراج ارز دیجیتال کنید، اما برای این کار به سخت‌افزار خاصی نیاز دارید. این قطعه از دستگاه ماینر شامل کارت گرافیکی برای استخراج رمزارز است که باید از نظر توان مناسب این کار باشد. ساخت دکل‌های استخراج چند GPU نیز ممکن است اما ممکن است برگشت هزینه و کسب سود برای شما زمانبر باشد.

معیارهای انتخاب بهترین دستگاه ماینر

برای انتخاب بهترین دستگاه ماینر، باید به سه فاکتور اصلی توجه کنید تا تجهیزات مناسبی خریداری کنید:

  • قیمت دستگاه ماینر

لازم به ذکر است که الزاما ارزان‌ترین دستگاه استخراج برای دراز مدت بهترین آن نخواهد بود. به عنوان یک اصل به یاد داشته باشید دستگاه سخت‌افزاری با قیمت کمتر، اغلب بازدهی و سودآوری پایین‌تری خواهد داشت.

  • نرخ هش دستگاه ماینر

هش ریت، نرخی است که دستگاه ماینینگ به کمک آن قادر به انجام عملیات ریاضی فشرده و حل مسائل پیچیده ریاضی است. در واقع هرچه هش ریت سخت‌افزار بیشتر باشد، احتمال حل بلوک بعدی در بلاک‌چین توسط ماینر بیشتر خواهد بود. دستگاهی با نرخ هش بالاتر قیمت بیشتری نیز دارد.

  • بازدهی دستگاه ماینر

اساس کار دستگاه ماینینگ در واقع تبدیل برق به ارز دیجیتال است. در این میان برای خرید بهترین دستگاه باید به میزان بهره‌وری و کارایی انرژی دقت کنید. دستگاه ماینر با راندمان بالاتر، گران قیمت‌تر خواهد بود. بعلاوه هزینه انرژی برق در منطقه‌ای که قصد استخراج در آن را دارید، نقش مهمی در محاسبه سود دریافتی شما خواهد داشت. در کل، می‌توان گفت دستگاه‌های ماینر ASIC، مقرون به صرفه‌ترین و سودآورترین است.

معیار انتخاب بهرین ماینر

در آمد ماهیانه دستگاه ماینر چقدر است؟

درآمد دستگاه ماینر ارز دیجیتال برای رمزارزهای مختلف، متفاوت است و حتی ممکن است هر روز تغییر کند. سودآوری خالص ماهانه تا حد قابل توجهی به هزینه مصرف انرژی، هش ریت یا سرعت حل مسائل به وسیله دستگاه وابسته است. امروزه ماشین‌حساب‌های آنلاینی وجود دارند که ماینر قادر است با وارد کردن متغیرهای خاص خود، میزان درآمد ماهانه حاصل از ماینینگ ارز دیجیتال را محاسبه کند مانند ماشین حساب whattomine.com به عنوان نمونه، در تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱، سود تقریبی روزانه حاصل از یک دستگاه استخراج اتریوم به کمک یک واحد پردازش گرافیکی ۴.۵۹ دلار بود.

مطلب پیشنهادی: بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

مثال دیگر اینکه دستگاه استخراج بیت کوین مانند Whatsminer M20S، در فوریه ۲۰۲۲، قادر بود روزانه حدود ۱۲ دلار درآمد از استخراج بیت کوین ایجاد کند. همانطور که گفتیم درآمد ماینینگ با توجه به ارز دیجیتال متفاوت است. در مقایسه دو مثال فوق می‌بینیم که درآمد ماینر بیت کوین دو برابر درآمد ماینر اتریوم بوده است زیرا قیمت سیزده کارت گرافیک AMD RX برای استخراج اتریوم تقریباً به اندازه یک Whatsminer M20 در ماین بیت کوین است. در اینجا هزینه برق مصرفی برای استخراج بیت کوین نیز مهم است. بنابراین هزینه استخراج بیت کوین با دستگاه ماینر در مقایسه با ماین اتریوم با کارت گرافیک، بسیار بالاتر است ولی درآمد ماین بیت کوین صرف نظر از این هزینه‌ها بیشتر است.

درآمد ماهیانه ماینر

حداقل تجهیزات مورد نیاز دستگاه ماینر

حداقل تجهیزات لازم در یک دستگاه ماینینگ برای استخراج رمزارز شامل موارد زیر است:

  • مادربرد: تعداد لازم و کافی اسلات PCI Express در دستگاه مورد نیاز است.
  • سی پی یو (CPU): Intel Core2Duo، پنتیوم، Core i3/i5/i7.
  • رم: 8 گیگابایت یا بالاتر.
  • هارد دیسک: حداقل ۳۲۰ گیگابایت و بالاتر.
  • کیبورد، ماوس، مانیتور: این قطعات سخت‌افزاری ضروری هستند.
  • کابل اینترنت: طبق نیاز خود تهیه کنید.
  • واحد پردازش گرافیکی (GPU):  پردازنده گرافیکی با نرخ هش بالا.
  • منبع تغذیه (PSU) : توان 1000 وات برای مادربرد و 1500 وات یا بالاتر برای GPU.
  • کابل‌های  PCI-E Rise: برابر با تعداد GPU های مورد استفاده.
  • فن خنک کننده: که بستگی به اندازه کامپیوتر و تعداد پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده دارد.

مطلب پیشنهادی: بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ

انواع دستگاه ماینر

دستگاه استخراج ارز دیجیتال دارای انواع مختلفی است که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

  • دستگاه ماینینگ CPU

این نوع، قدیمی‌ترین دستگاه استخراج بیت کوین است و به کمک یک کامپیوتر معمولی و یک تراشه CPU معمولی فرایند ماینینگ را انجام می‌دهد. این نوع ماینر در مقایسه با هزینه برق مصرفی، بیت کوین کمتری تولید می‌کند.

  • دستگاه ماینر کارت گرافیکی (GPU)

این نوع دستگاه استخراج، سریعتر و کارآمدتر از CPU است. مشکل اصلی ماینرهای GPU در این است که خیلی سریع گرم می‌شوند و ماینر نمی‌تواند قبل از گرم شدن زیاد دستگاه مقدار رمزارز مناسبی کسب کند.

  • دستگاه استخراج‌کننده FPGA

ماینر FPGA یا Field-Programmable Gate Array که نسبت به دو مدل قبل کارآمدتر و سریع‌تر است. این ماینر با صرف انرژی کمتر، بازده بالاتری دارد. دستگاه استخراج FPGA با سیستم عامل هایی مانند اوبونتو سازگاری خوبی دارد.

  • دستگاه استخراج ASIC

این ماینر اولین بار در سال 2013 و برای هدف خاصی روانه بازار شد. ماینر ASIC سرعت بالایی داشته و هش ریت زیادی ارائه می‌کند و در مقابل مصرف برق کمتری دارد. این دستگاه ماینینگ در سیستم عامل‌های 32 یا 64 بیتی قابل استفاده است.

انواع دستگاه ماینر

لیست بهترین دستگاه های ماینینگ 2023

در ادامه این مقاله بهترین دستگاه‌های ماینر سال 2023 را معرفی می‌کنیم.

  • دستگاه Bitmain AntMiner S19 Pro

این مدل از بهترین گزینه‌های موجود در بازار برای استخراج رمزارز است اما قیمت بالایی نیز دارد. نرخ هش 110 Th/s، قیمت 3230 دلار، مصرف برق 3250 وات دارد.

  • دستگاه Bitmain AntMiner S9

اگرچه این مدل نرخ هش نسبتاً پایینی دارد اما از نظر قیمت یکی از مقرون به صرفه‌ترین مدل‌ها در بازار استخراج رمزارز است. توجه داشته باشید که این دستگاه سطح نویز بالایی دارد یعنی چنانچه قصد داشته باشید عملیات استخراج را در خانه انجام دهید، انتخاب مناسبی نیست. قیمت این داستگاه ماینر در حالت دست دوم 264 دلار است و هش ریت 14 Th/s و مصرف برق 1323 وات دارد.

  • دستگاه Bitmain AntMiner T19

در این مدل بین کارایی و قیمت تقریبا تعادل برقرار است. نرخ هش آن کمی پایین‌ است اما دست دوم آن با نصف قیمت S19 Pro قابل خریداری است. قیمت T19 حدود 1755 دلار، با هش ریت 84 Th/s است و مصرف برق 3150 وات دارد.

  • دستگاه Whatsminer M30S++

این مدل از قدرتمندترین دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال است و ماینر به کمک آن می‌تواند بیت کوین و بیت کوین کش را با هش ریت قابل توجه 112 TH/S استخراج کند. واتس ماینر مدل M30S++ نسبت به دیگر دستگاه‌ها ماینینگ‌ این لیست گران‌تر و پرطرفدارتر است اما برای ماینرهای مبتدی گزینه مناسبی نیست. قیمت کارکرده آن در حال حاضر 2455 دلار است. همانطور که اشاره شد نرخ هش 112 TH/S و مصرف برق 3472 وات دارد.

لیست بهترین دستگاه های ماینینگ 2023

  • دستگاه Canaan AvalonMiner 1246

این دستگاه نیز دارای نرخ هش و مصرف انرژی بالاست و بیشتر مناسب ماینرهای پیشرفته است. Canaan مدل 1246 سطح نویز بالایی دارد و استفاده از آن در خانه مناسب نیست. مصرف برق این دستگاه 3420 وات، هش ریت 90 TH/S و قیمت آن 3890 دلار است.

  • دستگاه 6 Canaan AvalonMiner

این دستگاه ماینر نرخ هش نسبتا پایین اما قیمت بسیار مناسب و راه‌اندازی آسانی دارد. Avalon 6 برای استفاده در خانه گزینه‌ای عالی به شمار می‌آید زیرا نویز کمی دارد. مصرف برق آن 1500 وات، نرخ هش 3.5 TH/S و قیمت دست دوم آن در بازار کمتر از 600 دلار است.

  • دستگاه Dragonmint T1

این دستگاه یک انتخاب فوق‌العاده برای استخراج ارز دیجیتال با مصرف انرژی نسبتا کم است. این دستگاه ماینر توسط Halong Mining طراحی شده و یک ASIC بسیار قدرتمند با هش ریت 16 TH/s، مصرف برق 1480 است. قیمت Dragonmint T1 دست دوم 1295 دلار می‌باشد.

  • دستگاه Ebang Ebit E11++

این ماینر گزینه مناسبی از نظر کارآمدی در استخراج است. با وجود مصرف برق 1980 وات، دارای نرخ هش 44 Th/s است و سطح نویز بالاست پس برای ماینینگ خانگی مناسب نیست. قیمت کارکرده آن در حال حاضر 350 دلار است.

جمع بندی

در این مقاله از صرافکس دریافتیم که استخراج رمزارز فرآیندی است که طی آن ماینرها در ازای تایید اعتبارسنجی تراکنش‌ها ارز دیجیتال بدست می‌آورند. با افزایش سطح دشواری الگوریتم استخراج و افزایش تعداد ماینرها، عملیات ماین چالش‌برانگیز شده است. بنابراین بعید است که ماینری معمولی در خانه بتواند با استخزاج رمزارز، هزینه دستگاه ماینینگ و برق مصرفی خود را جبران کرده و کسب سود نیز داشته باشد.

دستگاه‌های ماینینگ همچنان در حال تغییر و تکامل هستند و هر روز دستگاه‌هایی با نرخ هش بالاتر روانه بازار می‌شوند. سودآوری ماینر در عملیات استخراج به میزان مصرف برق و قیمت رمزارز بستگی دارد. استفاده از ماینرهای ذکر شده در مطلب بالا در استخر ماینینگ توصیه می‌شود نه به صورت ماینینگ انفرادی و اغلب آن‌ها قادرند تا بیش از 40 ارز دیجیتال غیر از بیت کوین را استخراج کنند.

سوالات متداول

آیا استخراج رمزارز مقرون به صرفه است؟

امروزه استخراج کریپتو به دلیل ارزش رمزارزها بسیار رقابتی است. در سال‌های پیش این فرایند سودآور بود اما در حال حاضر بدلیل دشواری استخراج و رقابت زیاد ماینرها، تنها برای افرادی سودآور است که توانایی استخراج در مقیاس بزرگ را دارند.

معیارهای انتخاب دستگاه ماینر رمزارز کدامند؟

در نظر گرفتن هزینه برق مصرفی، نرخ هش دستگاه، قیمت و بازدهی دستگاه مهم است.

5/5 - (2 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا