اخبار

رشد صنعت بازی‌های کریپتویی و P2E / تحقق یک رویا

۶۰ درصد از صنعت گیمینگ متعلق به بازی‌های موبایل است/ نوید آینده‌ای روشن برای بازی‌های کریپتویی

به یاد داریم که در اوایل صنعت بازی‌های موبایلی، حدس و گمان‌های متعددی وجود داشت که آینده این بازی‌ها به کجا منتهی می‌شود، امروزه ۶۰٪ از بازار گیمینگ متعلق به این دسته است.

آینده بازی‌های Web3 و P2E

در یک دهه اخیر بازی‌های موبایلی به یکی از ستون‌های اصلی و فعال بازار سرگرمی و تفریحی تبدیل شده است. به لطف گوشی‌های هوشمند، کاربران در سراسر جهان به گیم‌های پیچیده‌‌تری روی آورده‌اند.

اکنون با ضرورت استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین، شاهد ایجاد یک نقطه عطف در این صنعت هستیم که به کاربران این امکان را می‌دهد که به معنای واقعی صاحب دارایی‌های خود در داخل بازی‌ها باشند.

اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که اکثر پروژه‌های بازی‌سازی موجود، از مسیر سنتی خود خارج نشده‌اند. این اتفاق شک و شبهه‌هایی می‌آفریند که آیا شرکت‌های نسل جدید بازی‌سازی که از تکنولوژی‌های بلاک چینی بهره می‌برند، می‌توانند راهی برای نفوذ به جریان اصلی پیدا کنند؟

Plat to earn Games - بازی‌های کریپتویی

گسترش استفاده از بازی‌های بلاک چینی

بازی‌های وب۳ که عناصر بلاک چین غیر متمرکز را در خود جای داده‌ است، شامل قرارداد‌های هوشمند و توکن‌های غیر مثلی (NFTs) هستند که برای کاربر می‌تواند دارایی‌های مجازی تایید شده و ارزشمند ایجاد کند که به راحتی و بدون دخالت شخص ثالث (Third-Party) می‌توانند آن‌ها را معامله کنند. این نوآوری می‌تواند برای گیمرها و بازیکن‌ها اتفاق خوشایندی باشد زیرا در نهایت نقشی اساسی‌تر به بازی و خود کاربر می‌دهد.

مرتبط: بهترین بازی های بلاک چین در 2022

بر اساس نتایج یک گزارش، گیمرهایی که به طور حرفه‌ای‌ تر در این صنعت مشغول هستند تمایل داشتند تا حداقل یک بار بازی‌های «P2E» (که مخفف عبارت (Play to Earn) است) را امتحان کنند و میزان کسب درآمد از این بازی‌ها را بسنجند. زیرا این بازی‌ها این امکان را به کاربر می‌دهد که در ازای بازی کردن، دارایی‌های بدست آورند که در ازای آن می‌توانند ارزهای دیجیتال و NFT (پول واقعی) بدست آورند و به راحتی آن را تبدیل به ارز فیات کنند.

مرتبط: NFT چیست و چطور می‌توان ان اف تی رایگان ساخت؟

یکی از مشهور ترین بازی‌های «پاداش در ازای بازی» بازی اکسی اینفینتی (Axie Infinity) است که در زمان همه‌گیری ویروس کووید۱۹ بسیار فراگیر شد و منبع درآمد مناسبی برای کاربران شده بود. تا زمانی که بازار خرسی وارد شد و قیمت‌ دارایی‌های دیجیتال با کاهش مواجه شد و پس از آن تعداد کاربرانی که از اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) کسب درآمد می‌کردند با کاهش قابل توجهی مواجه شد و دیگر برایشان به صرفه نبود و باعث شد این پلتفرم ریزش قابل توجهی داشته باشد.

اکسی اینفینیتی - Axie Infinity

رشد موازی صنعت بازی‌های موبایلی

برای مثال اگر به صنعت بازی‌های موبایل در سال ۲۰۰۵ نگاه کنید می‌بینید که وضعیت به همین ترتیب بوده است و گرافیک‌هایی بسیار ساده و ابتدایی داشتند. حتما بازی مار (Snake) مهشور را به یاد دارید که در آن زمان میلیون‌ها طرفدار و بازیکن داشته است. با نگاهی به تاریخ در آن زمان، کسانی از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کردند تا این بازی‌ها را کنند گیمرهایی ساده محسوب می‌شدند. چیزی مشابه داستان این روزها که شاهد آن هستیم. بسیاری در آن زمان به بازی‌های موبایلی به عنوان یک اتفاق نو ظهور برای کسانی که علاقه‌مند به بازی کردن هستند نگاه می‌کردند و قابل قیاس با بازی‌های کنسول و دسکتاپ (کامپیوتر) نبودند.

تا اینکه این روزها عناوین مشهوری همچون فورت‌نایت (Fortnite) و آرنا آو والر (Arena Of Valor)، کال آو دیوتی (Call Of Duty) و … در این عرصه فرمانراویی می‌کنند و گیمرهایی حرفه‌ای را درگیر خود کرده‌اند و این بازی‌ها الهام بخش آینده‌ای جذاب‌تر و پیشرفته‌تر در این صنعت هستند. این روزها کسی نمی‌گوید که بازی‌های موبایلی با سطح بازی‌های روز دنیا همخوانی ندارد، چرا که تکنولوژی تکامل پیدا کرده است و این تفاوت‌ها را سطحی تر کرده است.

در جدول زیر تعداد گیمرها بر اساس دیوایس‌های مورد استفاده‌شان را ملاحظه می‌کنید:

نمودار مقایسه بازی‌های کنسول و PC و موبایل گیمینگ

در حقیقت ۶۰٪ از بازار گیمینگ متعلق به دیوایس‌های موبایلی هستند که بزرگترین شاخه از صنعت گیمینگ در کل دنیا هستند. در حالی که پلتفرم‌های گیمینگ (انواع کنسول‌ها) همچنان وجود دارند و عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند. گوشی‌های هوشمند نشان داده‌اند که چگونه تکنولوژی جدید می‌تواند بر روی کل صنعت تاثیرگذار باشد. در زمان بازی مار (Snake) در گوشی‌های نوکیا هیچ گاه آینده‌ای این چنین متصور نمی‌شدیم.

آینده بازی های کریپتویی

منهای اینکه شما چه تصوری از پیشرفت و موفقیت بازی‌های Play to Earn دارید، روشن است که این معیار نمی‌تواند پتانسیل و آینده بازی‌های Web3 را برایتان معلوم و مشخص کند. نسل جدید بازی‌ها که در حال احیا عناوین قدیمی و گیم‌های کلاسیک هستند نیز فعالیت‌های مناسبی داشته‌اند و روی آن‌ها کار می‌شود. برخی از این بازی‌ها عنصر «P2E» را دارند و برخی دیگر از آن‌ها شامل توکن‌های غیر مثلی (NFTs) هستند. اما چیزی که اهمیت دارد این است که این صنعت دارد یاد می‌گیرد که بازی‌ها نیاز دارند که فراتر از مسائل مالی باشند و باید گیم‌پلی‌ای جذاب داشته باشند تا کاربران را ترغیب کنند.

این در حالی است که بسیاری از بازی‌هایی که از فناوری‌های بلاک‌چینی (Web3) و P2E استفاده می‌کنند دقیقا مشابه همدیگر نیستند. در سال‌های اخیر این شاخه‌ها فراتر رفته‌اند و تفاوت‌های محسوسی با یکدیگر ایجاد کرده‌اند و دسته‌هایی جدید را به وجود آورده‌اند که نشان می‌دهد این تکنولوژی در حال پیشرفته‌تر شدن است.

چیزی که اکنون از بازی‌های Web3 و P2E شاهد هستیم این است که همچنان فاصله‌‌ی بسیاری با بازی‌های روز دنیا دارند و پله‌های متعددی باید طی شود تا کاربران و گیمر‌های حرفه‌ای را ترغیب کنند تا به استفاده از این بازی‌ها روی آورند. اما با توجه به تاریخ این صنعت و مسیری که در حال طی شدن است، می‌توان پیش‌بینی کرد که تا ۱۰ سال آینده این بازی‌ها تفاوت‌هایی سطحی‌تر با بازی‌های روز دنیا و پلتفرم‌های کنسول داشته باشند و فضایی مناسب برای گیمرها ایجاد کنند تا در حین لذت بردن از بازی، درآمد مناسب‌تری داشته باشند.

منبع: Cointelegraph

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا