اخبار

صرافی FTX و پیشامدهای ورشکستگی آن

از عرش تا فرش

اخبار ورشکستگی صرافی FTX و اتهامات مالی گسترده به این صرافی باعث سقوط بازار کریپتو شده است، برخی معتقد هستند که صدمات جبران ناپذیری به مارکت ارزهای دیجیتال وارد شده است و ترس مردم نسبت به این بازار بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. در این چند روز چه اتفاقاتی افتاد؟ به طور خلاصه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بیوگرافی کوتاه از SBF

سم بنکمن‌-فراید (Sam Bankman-Fried) که اختصاراَ به آن SBF می‌گوییم، بنیان گذار و مدیرعامل صرافی FTX و شرکت Alameda Research است. او اهل کالیفرنیا آمریکا است و توسط پدر و مادری که هردو پروفسور حقوق دانشگاه استنفورد بودند بزرگ شده است. متولد سال 1992 است (۳۰ سال) و دانشجوی دانشگاه MIT بوده است.

او در سال ۲۰۱۷ یعنی وقتی ۲۵ سال داشت شرکت معاملاتی Alameda Research را تاسیس کرد.
SBF از اختلافِ قیمت بیت کوین بین «آسیا و ایالات متحده» میلیون‌ها دلار بدست آورد.

دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۹ صرافی FTX را تاسیس کرد که به سومین بزرگترین صرافی دنیا تبدیل شد و ارزش این صرافی به حدود ۳۲ میلیارد دلار رسید.

ثروت شخصی خود SBF نیز به ۲۶ میلیارد دلار رسیده بود و گزارشی‌هایی نشان می‌دهند که عمده مخارج SBF صرف موارد زیر می‌شده است:

  • صرافی FTX پوسترهای تبلیغاتی زیادی در شهرها و استادیوم‌ها نصب می‌کرده است
  • SBF با افراد مشهور و سرشناس زیادی کنفرانس برگزار می‌کرد و جلسات متعددی با آن‌ها داشت
  • در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ دومین بزرگترین اهدا کننده به حذب دموکرات بود
  • SBF کمپانی‌های کریپتویی که در معرض ورشکستگی بودند را نجات می‌داد

پوسترهای تبلیغاتی صرافی FTX

چرا ارزهای دیجیتال ریزش کردند؟

چند روز پیش کوین‌دسک (Coindesk) گزارشی را منتشر کرد که در آن نشان می‌داد اکثر دارایی‌های شرکت Alameda (شرکتِ معاملاتی SBF) متشکل از توکن‌های FTT می‌باشد. توکن‌های FTT ساخته شده توسط صرافی FTX است و توکن بومی این صرافی محسوب می‌شود.

بعد از این گزارش حدس‌ها و گمان‌‌هایی زده شد که این صرافی در معرض ورشکستگی قرار دارد و خبر آن باعث شد تا اتفاقات با دقت بیشتری رصد شود.

بعد از این گزارش‌ها و حدس گمان‌ها مبنی بر ورشکستگی صرافی FTX، ژائو، مدیر عامل صرافی بایننس اعلام کرد که قرار است تمام توکن‌های FTT را به فروش برساند. قیمت توکن FTT سقوط سنگینی کرد و باعث ورشکستگی صرافی FTX شد و بازار کریپتو سقوط سنگینی را تجربه کرد.

سقوط توکن FTT و ورشکستگی صرافی FTX

اخبار مرتبط: اقدام بایننس پس از شایعه ورشکستگی صرافی FTX

بعد از این اتفاقات صرافی بایننس اعلام کرد که قرار است صرافی FTX را خریداری کند تا از ریزش هرچه بیشتر کریپتو جلوگیری کند اما روز بعد، پس از بررسی مدارک مالی و پرونده‌های این شرکت، بایننس از این خرید منصرف شد. پس این جریانات افشاگری‌ها شدت گرفت.

ورشکستگی صرافی FTX و پیامد‌های آن

SBF مدعی شده بود که صرافی FTX و شرکت Alameda موجودیتی جداگانه دارند و ارتباط خاصی بین این دو کمپانی بر قرار نیست اما در واقعیت این طور نبود و مشخص شد که کل این گروه‌ها و اعضای آن‌ها با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند و دست‌های پشت پرده این مجموعه‌ها بودند، افشاگری‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که مشخص شد مدیرعامل Alameda، خانمی ۲۸ ساله که با SBF قرارهایی عاشقانه‌ داشت و با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌ رویترز؛ تا به این لحظه مشخص شده است که حدود یک میلیارد دلار دارایی گمشده است و در نتیجه این گزارش آمده است که صرافی FTX یک «در پشتی» برای خارج کردنِ دارایی‌ها وجود داشته است.

شب گذشته صرافی FTX میلیون‌ها دلار دارایی را به کیف پول‌های ناشناسی منتقل می‌کرده است و کانال تلگرامی این صرافی مدعی شد که FTX در حال هک شدن است. اما این ادعا را کسی باور نکرد و کاربران بر این عقیده هستند که این بازی خود صرافی برای خارج کردن دارایی‌ها است. سپس SBF در نهایت از موضع خود کوتاه آمد و صرافی FTX «فرم ورشکستگی» را امضا کرد.

تا کنون میلیاردها دلار ناپدید شده‌اند اما به نظر می‌رسد این فقط تا اینجای کار است. زیرا شرکت‌هایی وجود دارند که صرافی FTX و شرکت Alameda روی آن‌ها سرمایه گذاری کرده بودند و در این لیست اسم BlockFi هم به چشم می‌خورد که در حال حاضر برداشت‌های آن‌ها نیز متوقف شده است

Companies that Alameda and FTX are invested in

این اتفاقات باعث شد صدمات جبران ناپذیری به مارکت کریپتو وارد شود. پس از اتفاقاتی نظیر LUNA و دستگیری دو کوان و ورشکستگی 3AC و… اعتماد مردم به این بازار کمتر شده است و باعث می‌شود تا با نگاهی بی اعتماد نظاره‌گر این بازار باشند. به نظر می‌رسد زمانی طولانی لازم است تا این اعتماد به ارزهای دیجیتال و بازار کریپتو باز گردد. نظر شما نسبت به این جریانات چیست؟

منبع: Cointelegraph و Twitter

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا