اخبار

امروز 39 هزار خودپرداز کریپتو در سطح جهان وجود دارد

از ۹ سال پیش که اولین دستگاه خودپرداز کریپتو که در یک کافی شاپ کانادایی افتتاح شد، تا به امروز نزدیک به ۳۹ هزار ATM کریپتویی به این شبکه بزرگ متصل شده‌اند و اکنون همگان انتظار دارند که این روند رشد ادامه‌دار باشد.

۹ سال از ایجاد اولین ATM بیت کوین می‌گذرد / اکنون ۳۹ هزار ATM کریپتویی در دنیا وجود دارد

از اولین دستگاه خود پرداز (ATM) بیت کوین تا امروز

خبر امروز صرافکس در روز ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۳ (۷ آبان ۱۳۹۲)، یک کافی شاپ در مرکزشهر ونکوور کانادا اولین دستگاه «ATM عمومی بیت کوین» را راه‌اندازی کرد که توسط شرکت روبو‌کوین (Robocoin) بهره‌برداری شد.

این ATM کریپتویی در اولین هفته بهره‌برداری ۳۴۸ تراکنش و بیش از 100,000$ نقل و انتقال را به خود دید.

روز ۳۰ اکتبر ۲۰۲۲ (۸ آبان ۱۴۰۱)، – ۹ سال و یک روز بعد – روبوکوین (Robocoin) فعالیت خود را متوقف کرد و به نظر می‌رسد اولین دستگاه ATM کریپتویی نیز حذف شده است یا جایگزین شده است. بر اساس گزارش Coin ATM Radar رشد ATM‌های کریپتویی ادامه پیدا کرده است و امروز 38,804 عدد ATM کریپتویی در سراسر جهان موجود است.

با این حال مرکز توزیع دستگاه‌های ATM منتقل شده است و اکنون ایالات متحده آمریکا میزبان 88% از خودپردازهای کریپتویی است و در چندین ماه گذشته 90% از خودپرداز‌های جدید کریپتویی در ایالات متحده مستقر شده‌اند.

مطالعه بیشتر : قیمت ریپل

اولین دستگاه خود پرداز (ATM) بیت کوین تنها در ماه اکتبر (مهر و آبان) از ۲۰۵ دستگاه جدید خودپرداز کریپتویی، ۱۲۹ عدد از آن‌ها در ایالت‌های مختلف آمریکا افتتاح شده است.

کانادا که میزبان اولین خود پرداز کریپتویی بود، پس از گذشت ۹ سال، اکنون میزبان ۵۶۶ دستگاه خودپرداز کریپتو است، با این حال بر اساس داده‌های Coin ATM Radar، کانادا با سهم 6.6%، در جایگاه دوم کشور‌های میزبان دستگاه‌های خودپرداز کریپتویی می‌باشد.

در همین حال کشور اسپانیا با سهم 0.6% و تعداد 215 دستگاه ATM کریپتو در جایگاه سوم قرار گرفته است.

گزارش ماه ژانویه از Research and Markets، نشان می‌دهد که قیمت کل دستگاه‌های موجود در این فضا حدود 46.4 میلیون دلار برآورد شده است که تا سال ۲۰۲۷ این مقدار ده برابر خواهد شد و به میزان 472 میلیون دلار خواهد رسید که نوید از افزایش نصب دستگاه‌های خود پرداز ارز دیجیتال می‌دهد.

با این حال، در این بازار خرسی که تمامی پروژه‌های مرتبط کریپتویی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، نصب دستگاه‌های خود پرداز کریپتویی نیز با چالش‌هایی مواجه شده است که نتیجه‌ی این بازار خرسی است.

سرعت نصب دستگاه‌های ATM ارز دیجیتال در بین ماه‌های ژانویه تا می (دی ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱) کاهش پیدا کرد و در ماه سپتامبر (شهریور) نیز برای اولین بار حدود ۴۵۹ دستگاه خود پرداز ارز دیجیتال از این شبکه سراسری خارج شدند.

بر اساس داده‌های Coin ATM Radar، تمام این دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال از بیت کوین پشتیبانی می‌کنند و بیشترین نقل و انتقال در بین تمامی ارزهای دیجیتال که در این ATMها پشتیبانی می‌شوند، متعلق به بیت کوین است. با این حال دیگر ارزهای دیجیتال نیز در این شبکه پشتیبانی می‌شوند.

مطالعه بیشتر : خرید دوج کوین

برای مثال ارز دیجیتال لایت کوین (LTC) در 81% از این ATMها پشتیبانی می‌شود و اتریوم (ETH) نیز در حدود 74%، و همچنین میم کوین مشهور بازار یعنی دوج کوین (DOGE) نیز در کمتر از 40% از این دستگاه‌های ATM کریپتویی پشتیبانی می‌شود.

در ابتدای ماه اکتبر (مهر) مقامات ایالات متحده هشدار دادند که دستگاه‌های ATM ارز دیجیتال، روشی محبوب در بین کلاهبرداران برای دریافت دارایی است. معمولا در این روش کلاهبرداران اینترنتی با ایجاد ساخت پروفایل‌هایی تقلبی و فیک خود را به عنوان یک معشوقه جا می‌زنند و با ابراز علاقه، قربانیان را جذب خود می‌کنند و سپس از آن‌ها تقاضای ارسال وجه نقد و ارز دیجیتال خواهند کرد.

منبع:‌ Cointelegraph

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا