اخبار

مجله اکونومیست: این پایان کریپتو است!

مجله اکونومیست (اقتصاد‌دان) معتقد است این می‌تواند پایان کریپتو باشد.

اخیرا گزارشی در مجله‌ی اقتصاد‌دان (The Economist) با عنوان «آیا این پایان کریپتو است؟» منتشر شد و در آن به بررسی بحران‌های اخیر و ورشکستگی فاجعه آمیز صرافی FTX پرداخت. مجله اکونومیست (اقتصاد‌دان) معتقد است این می‌تواند پایان کریپتو باشد.

آیا این پایان کریپتو است؟

بیت کوین در یک سال بیش از ۷۵٪ سقوط کرد. از نوامبر ۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۲ بیت کوین از 69,000$ به 16,000$ رسید. این مسئله ناشی این واقعیت بود که بازار گاوی به پایان خود رسیده است و اکنون فروشندگان آینده بازار کریپتو را نزولی و خرسی متصور می‌شوند. در همین حال، پس از اینکه یکی از بزگترین صرافی‌های کریپتوکارنسی هفته پیش نابود شد، بیت کوین برای مدت کوتاهی به زیر 16,000$ رسید.

مرتبط: بازار خرسی (Bearish Market) در تحلیل تکنیکال چیست؟

سقوط صرافی FTX یکی از منفی‌ترین و سیاه‌ترین رویدادهای دنیا کریپتو بود و جای زخم آن روی مارکت کریپتو خواهند ماند. پس از این اتفاق قیمت بیشتر ارزهای دیجیتال ریزش کرد و دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال و یا کمپانی‌های قرض‌ دهنده وام مجبور شدند برای باقی ماندن در صنعت، برداشت‌های خود را متوقف کنند. در نتیجه فشاری مضاعف به مارکت کریپتو وارد شد و برای مدت‌های طولانی شانس نجات کریپتو از انتظارها پاک شد.

پایان کریپتو در راه است؟

اکنون مجله اکونومیست گزارشی تهیه کرده است که بیت کوین و ارزهای دیجیتال پس از ۱۳ سال از زمان انتشار آن‌ها، به یک پایان رسیده است. پایان کریپتو همینجاست.

در بخشی از این گزارش آمده است که:
«امروز چیزی از کریپتو باقی نمانده است جز یک میلیون طلبکار خشمگین، چندین شرکت کریپتویی ناپایدار و گسترش تحقیقات نظارتی و تهبکاری در این فضا. سقوط سریع FTX سبب شد یک فاجعه دیگر در کریپتو اتفاق بیافتد و شکست‌های دیگر در این صنعت را برای ما یادآوری کند، هیچ وقت به اندازه امروز، کریپتو شبیه به یک صنعت کلاهبرداری نبوده است. به درد نخور است و زمان را تلف می‌کند.»

اخبار مرتبط: صرافی FTX و پیشامدهای ورشکستگی آن

تیغ انتقاد همیشه برای کریپتو تیز بوده است

با این حال، این گزارش درباره بازارهای مالی سنتی که از وضعیت اقتصاد کلان، بحران تورم و افزایش نرخ بهره ضربه خورده‌اند چیزی نگفته است. علاوه بر این، کمپانی‌های بزرگی وجود دارند که آن‌ها هم در یک سال اخیر بیش از ۸۰٪ از ارزش خود را از دست دادند. در نتیجه، وقتی می‌خواهیم درباره وضعیت مارکت ارزهای دیجیتال صحبت کنیم مهم است که این چیزها را هم در نظر بگیریم.

همچنین ارزهای دیجیتالی برای تمامی افراد در سرتاسر دنیا مجاز است، به ویژه در کشورهای در حال توسعه و برای جلوگیری از نفوذ حکومت‌های دیکتاتور و کنترل بر روی آن‌ها، و همچنین برای ارسال و دریافت پول از/به سراسر جهان بدونِ متکی بودن به شرکت‌های مالی متمرکز برای مردم حائز اهمیت است.

پایان کریپتو نزدیک شده است؟

به عنوان مثال می‌توانیم درباره کشور السالوادور صحبت کنیم که چگونه استفاده از بیت کوین سبب شد به گروه‌ها و خانواده‌ها کمک کند تا جابجایی و انتقال فرم‌ها و کالاها از ایالات متحده به کشورشان با هزینه اندک و بدون محدودیت خاصی محقق شود.

به لطف توسعه بیت کوین در السالوادور، در یک سال بیش از ۴۰۰ میلیون دلار پول در کمیسیون‌ها ذخیره شد که قبلا به کمپانی‌های نظیر مانی‌گرام (MoneyGram) یا وسترن یونین (Western Union) پرداخت می‌شده است.

علاوه بر این، بیت کوین و ارزهای دیجیتال با چرخه‌های مشخص کار می‌کند. آن دسته از افراد و سرمایه گذاران که به قیمت اهمیت می‌دهند و می‌دانند که چگونه این چرخه‌ها را مدیریت کنند، به طور کلی کسانی هستند که موفق‌ترین کمپانی ها را در این فضا ایجاد کرده‌اند. پایان کریپتو معنا ندارد.

در زمان انتشار این مقاله، قیمت بیت کوین حوالی 16,500$ در حال معامله شدن است و حجم بازار آن حدود ۳۱۹ میلیون دلار می باشد. نظر شما چیست؟ آیا ممکن است روزی پایان کریپتو را شاهد باشیم؟

منبع: UseTheBitcoin

امتیاز دهید:
دکمه بازگشت به بالا